KudoZ home » English to Dutch » Marketing / Market Research

The theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend

Dutch translation: de theorie is ...


08:30 Mar 6, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Marketing / Market Research
English term or phrase: The theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
zin in document over beste moment voor versturen van e-mailnieuwsbrieven e.d.
Harris Couwenberg
Netherlands
Dutch translation:de theorie is ...
Explanation:
dat men vlak voor het weekend minder strak gefocust is op het werk, met de gedachten al bij het weekend is....(en dus dat men zich makkelijker laat verleiden tot het lezen van die nieuwsbrief....want daar zal het om te doen zijn)
In dit geval zijn er vele wegen naar het vertalers-Rome, als het maar een beetje logisch klinkt ...

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2008-03-06 08:56:06 GMT)
--------------------------------------------------

ik heb nog een koffie nodig om die zin wat vloeiender te krijgen... die laatste "is" zal er wel uit moeten.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-03-06 11:12:09 GMT)
--------------------------------------------------

En Henk merkt inderdaad scherp op dat we ons hier veel te veel in de theorie hebben vastgebeten...

"De achterliggende gedachte is...."
Selected response from:

vic voskuil
Netherlands
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3de theorie is dat mensen aan het einde van de week al naar het weekend toeleven.
ans wegter
3 +3...
Henk Peelen
4 +2De theorie is dat mensen beginnen te ontspannen voor het weekend
Ingeborg Gonizzi
4 +1de theorie is ...
vic voskuil
4Het idee is dat mensen tegen het weekend (alvast) beginnen te ontspannen
Ilona Bien
3 +1De theorie is dat men vlak voor het weekend minder alert/gemotiveerd is.
Desiree Tonino
3De theorie is dat mensen beginnen af te draaien vlak voor het weekend.
Elma de Jong
4 -1... dat mensen zich laten uitbollen naar het weekend toeSabine Piens
3... dat men het tegen het einde van de week rustiger aan doet op het werkNicole Snoek


Discussion entries: 2





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
... dat mensen zich laten uitbollen naar het weekend toe


Explanation:
...

Sabine Piens
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Marieke van Duinen: In Nederland is dit geen gangbare taal
10 mins

neutral  vic voskuil: ...och, dat valt wel mee Marieke, ik gok erop dat de meesten die dit lezen precies weten wat er bedoeld wordt met uitbollen.... of het hier goed loopt in context is aan Harris...
13 mins

neutral  Desiree Tonino: Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo'n gelukkige woordkeuze
19 mins

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
De theorie is dat men vlak voor het weekend minder alert/gemotiveerd is.


Explanation:
Het is maar een gok, ik vind dat "for the weekend" er zo raar bij staan. Ik neem aan dat ze "before the weekend" bedoelen, het lijkt nu net of men minder zin heeft in het weekend, maar dat lijkt me juist sterk. Lastige zin, inderdaad!

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2008-03-06 08:44:58 GMT)
--------------------------------------------------

Blijkbaar dachten we allevier zo ongeveer hetzelfde :) Kies maar uit, Harris!

Desiree Tonino
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Veronique Vandendriessche: Daar komt het inderdaad op neer. Al vroeg in de namiddag is de motivatie weg en zit men al weg te dromen over wat men in het weekend zal doen. Mvg
1 min
  -> Dank, Veronique!

neutral  hirselina: Alert of gemotiveerd geeft "winding down" niet goed weerd.
2 hrs
  -> wel met minder ervoor :)

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
De theorie is dat mensen beginnen te ontspannen voor het weekend


Explanation:
Dat dacht ik dat er bedoeld werd.

--------------------------------------------------
Note added at 27 min (2008-03-06 08:57:33 GMT)
--------------------------------------------------

Met je aanvulling blijft mijn vertaling hetzelfde: De mensen ontspannen met het weekend in het vooruitzicht en zijn dan meer genegen om in te gaan op een verzoek om mee te werken aan een enquête.

Ingeborg Gonizzi
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bea Geenen: Inderdaad. Je zou ook "in het vooruitzicht van het weekend" kunnen zeggen.
6 mins

agree  Henk Peelen
1 hr

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
de theorie is dat mensen aan het einde van de week al naar het weekend toeleven.


Explanation:
wat betekent dat ze op donderdag en vrijdag al aan dingen denken die ze het weekend willen doen (zich opmaken voor het weekend)

--------------------------------------------------
Note added at 32 min (2008-03-06 09:02:35 GMT)
--------------------------------------------------

Dan wordt de hele zin: de theorie is dat mensen aan het einde van de week al naar het weekend toeleven, waardoor ze meer openstaan voor (informatie over leuke dingen bijvoorbeeld)

ans wegter
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marieke van Duinen: ze hebben weekend in het vooruitzicht
3 mins

agree  Carolien de Visser
6 mins

agree  Henk Peelen
1 hr

35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
De theorie is dat mensen beginnen af te draaien vlak voor het weekend.


Explanation:
Dit is misschien meer spreektaal, maar goed, het was een vaak gebruikte uitspraak in Nederland. Vertaler zal moeten beoordelen of het in de rest van de context ook toepasselijk is.

Elma de Jong
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
... dat men het tegen het einde van de week rustiger aan doet op het werk


Explanation:
nog een idee, we hadden er nog niet genoeg ;-)

Nicole Snoek
Netherlands
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
...


Explanation:
Men veronderstelt dat mensen het wat rustiger aan gaan doen, de werkspanning wat laten afvloeien en in een weekendsfeer terechtkomen, waardoor ze meer open staan

Men veronderstelt dat mensen het wat rustiger aan gaan doen, en naar het weekend toeleven, waardoor ze ontvankelijker worden

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hirselina: Vreemd dat iedereen "The theory is" letterlijk vertaalt, dat klinkt volgens mij in het Nederlands veel te wetenschappelijk. "Aangenomen wordt" of "Men veronderstelt" lijkt mij beter.
56 mins

agree  Mattijs Warbroek: ik vind ook dat "the theory" niet letterlijk vertaald zou moeten worden
1 hr

agree  vic voskuil: Die andere aanpak heb je volledig gelijk in, Henk! (al ben ik het niet eens met "Men veronderstelt"; het zal eerder bedoeld zijn als onderbouwing van hun strategie)
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
Het idee is dat mensen tegen het weekend (alvast) beginnen te ontspannen


Explanation:
Nog maar een suggestie

Ilona Bien
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
the theory is that people are starting to wind down in readiness for the weekend
de theorie is ...


Explanation:
dat men vlak voor het weekend minder strak gefocust is op het werk, met de gedachten al bij het weekend is....(en dus dat men zich makkelijker laat verleiden tot het lezen van die nieuwsbrief....want daar zal het om te doen zijn)
In dit geval zijn er vele wegen naar het vertalers-Rome, als het maar een beetje logisch klinkt ...

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2008-03-06 08:56:06 GMT)
--------------------------------------------------

ik heb nog een koffie nodig om die zin wat vloeiender te krijgen... die laatste "is" zal er wel uit moeten.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-03-06 11:12:09 GMT)
--------------------------------------------------

En Henk merkt inderdaad scherp op dat we ons hier veel te veel in de theorie hebben vastgebeten...

"De achterliggende gedachte is...."

vic voskuil
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 34

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Harris heeft zelf de zin al afgemaakt
3 hrs
  -> Eind goed al goed :-)