KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

degraded mode

Dutch translation: minimale werkmodus; minimummodus; probleemmodus


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:degraded mode
Dutch translation:minimale werkmodus; minimummodus; probleemmodus
Entered by: Arvid Hanssens

08:30 Jun 15, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: degraded mode
Uit documentatie i.v.m. koelinstallaties. Ik begrijp dat het betekent "staat waarin een machine nog kan functioneren, hoewel sommige delen defecten vertonen"( Voorbeeld van een defect is wanneer een stuurkring geen stroom meer krijgt, of de communicatie met de controller uitvalt.)
Bestaat hier een geijkte term voor in het Nederlands?
Arvid Hanssens
minimale werkmodus; minimummodus; probleemmodus
Explanation:
zoiets, en dan een verklaring erbij
minimummodus (installatie heeft defecten, maar werkt nog)
minimumstand (installatie heeft defecten, maar werkt nog)
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Mijn excuses voor de late reactie. Dit komt het meest in de buurt van de context. Iedereen bedankt voor de snelle informatie!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5noodloopfunctie
Wouter van Kampen
3degradatiemodusJack den Haan
2 +1noodstand / noodbedrijfHarry Borsje
3minimale werkmodus; minimummodus; probleemmodus
Henk Peelen
3 -1failsafe-modusTangopeter


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
failsafe-modus


Explanation:
In 'goed' Nederlands: fail-safe mode, safe mode, failsafe-modus, etc. Een gebruikelijke term in HVAC - zie bv. http://www.inglewoodcarecentre.com/_nshr/nshr.htm en http://www.thomasb2b.com/NLNL/kleppen/kleppen-lagedruk/.
Ik zou niet gaan proberen iets met terugvalmodus oid te fabriceren.

Tangopeter
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Harry Borsje: deze term heeft uitsluitend betrekking op de veiligheidsfuncties en betekent juist, dat de machine bij elk defect daarin niet kan worden gestart c.q. veilig tot stilstand komt
18 mins
  -> Volgens mij (en kijk zelf maar in Google.nl of dat klopt) betekent failsafe dat een systeem bij een storing terugvalt naar veilige stand/instelling...

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
minimale werkmodus; minimummodus; probleemmodus


Explanation:
zoiets, en dan een verklaring erbij
minimummodus (installatie heeft defecten, maar werkt nog)
minimumstand (installatie heeft defecten, maar werkt nog)

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 358
Grading comment
Mijn excuses voor de late reactie. Dit komt het meest in de buurt van de context. Iedereen bedankt voor de snelle informatie!

54 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
noodstand / noodbedrijf


Explanation:
om niet alleen maar kritiek (zie hierboven) te leveren, zal ik ook mijn duit in het zakje doen; uit de schaarse hits (die NIET met software te maken hebben) zou ik er zoiets van maken

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 3 mins (2005-06-15 09:34:06 GMT)
--------------------------------------------------

voor Tangopeter: ik denk dat er een fundamenteel verschil is tussen bij een defect enerzijds een zo veilig mogelijke situatie tot stand brengen (fail-safe) en anderzijds een installatie \'zo goed en zo kwaad als mogelijk\' in bedrijf houden (degraded mode)

Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 364

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Ik zou kiezen voor 'noodbedrijf'.
4 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
noodloopfunctie


Explanation:
Noodbedrijf is iets anders. Als er hier in de buurt iets ernstig mis gaat bij de productie van polyethyleen gaan ze over op noodbedrijf en duwen ze alle in de installatie aanwezige etheen naar de fakkel (het schouwspel is grandioos). De term noodbedrijf wordt echter ook wel, en ten onrechte, gebruikt als aanduiding van een minimaal bedrijf van een installatie.

Wouter van Kampen
Thailand
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 10

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
degradatiemodus


Explanation:
Eventueel met een toelichting, zoals bij Henk (installatie heeft defecten, maar werkt nog). Hoewel, dat is wel een stukje 'inlegkunde' lijkt mij ...

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 470