rupture valve

Dutch translation: slangbreukventiel

English term or phrase:rupture valve
Dutch translation:slangbreukventiel
Entered by: George Vardanyan

20:20 Oct 28, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Hydraulic system for a platform lift
English term or phrase: rupture valve
Not much context -- just a term in a parts list for a platform lift, as in http://www.monoliften.nl/platformliften/producten/ntdb/platf...
Jack den Haan
Netherlands
slangbreuk-ventiel
Explanation:
7.14 Rupture valve Rohrbruchvent. Valve de sécurité Slangbreuk-ventiel Rørbrudsventil
http://www.trametex.nl/00rood/Html/Trametex/Linkedfiles/Nede...

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 14 mins (2005-10-28 23:34:32 GMT)
--------------------------------------------------

ook slangbreukventiel
Selected response from:

George Vardanyan
Grading comment
Ik heb er in overleg met de klant 'slangbreukventiel' van gemaakt. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1slangbreuk-ventiel
George Vardanyan
3 +1breukventiel
Marinus Vesseur
3 +1slangbreukbeveiliging
Harry Borsje
3 -1breekplaatklep
Leo te Braake | dutCHem
2veiligheidsklep bij leidingbreuk
Henk Peelen


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
breukventiel


Explanation:
breukventiel van hydraulische leiding : ventiel bestemd om zich automatisch te sluiten wanneer de drukvermindering in het ventiel, veroorzaakt door een vermeerdering van het debiet, een vooraf ingestelde waarde overschrijdt; gek genoeg maar vier keer te vinden door googlen; misschien toch een andere term gebruikelijker?


    Reference: http://users.pandora.be/lara-a/TMB/Wetgeving/ARAB/Titel%20II...
Marinus Vesseur
Canada
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxmariette: http://www.bucherhydraulics.com/docs/index_asp_id~17950_domi...
3 hrs

neutral  Wouter van Kampen: Ik denk dat slang- of leiding- erbij moet.
19 hrs

22 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
veiligheidsklep bij leidingbreuk


Explanation:
Ik denk dat deze klep moet reageren indien het drukverschil over de klep te hoog zou worden tengevolge van een ergens opgetreden leidingbreuk.

Kluwer ken wel een veiligheidsklep bij leidingbreuk = pipe-break valve


Internetreferentie:
Rupture valve: A valve designed to close automatically when the pressure drop across the valve, caused by the increased flow in a predetermined flow direction, exceeds a pre-set amount.


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/324903
    Reference: http://www.proz.com/?sp=ksearch
Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 358

52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
breekplaatklep


Explanation:
Breekplaat is rupdure DISK, maar daar trekken hydraulici zich misschien niks van aan. Ze zullen het hele armatuur bedoelen, en als je daar door je ooghaartjes van afstan naar kijkt, dan lijkt het wel een beetje op een afsluiter..

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 136

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Wouter van Kampen: Ik denk dat dit hier niet wordt bedoeld. Breekplaat bestaat wel maar van een breekplaatklep heb ik nog nooit gehoord.
19 hrs
  -> Ik vrees dat je volkomen gelijk hebt. Waarom vrezen trouwens: gewoon constateren...

53 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
slangbreukbeveiliging


Explanation:
ook wanneer het niet om slangen, maar om metalen hydraulische leidingen gaat, wordt dit zo genoemd; behoort direct aan een hydr. cilinder te zitten


    Reference: http://www.bmwt.nl/faq/bouw/mobit.html
    Reference: http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=v2zos7ux
Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 364

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wouter van Kampen
19 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
slangbreuk-ventiel


Explanation:
7.14 Rupture valve Rohrbruchvent. Valve de sécurité Slangbreuk-ventiel Rørbrudsventil
http://www.trametex.nl/00rood/Html/Trametex/Linkedfiles/Nede...

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 14 mins (2005-10-28 23:34:32 GMT)
--------------------------------------------------

ook slangbreukventiel


George Vardanyan
Works in field
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in category: 18
Grading comment
Ik heb er in overleg met de klant 'slangbreukventiel' van gemaakt. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wouter van Kampen
16 hrs