KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

positive engagement

Dutch translation: positieve koppeling, positieve aangrijping


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:positive engagement
Dutch translation:positieve koppeling, positieve aangrijping
Entered by: Jack den Haan

20:05 Dec 23, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Winter service equipment
English term or phrase: positive engagement
Mechanical locking devices shall be designed to have positive engagement and to be connected with the machine so that they can not be lost.

Meer context die kan helpen is er niet.
Het gaat over sneeuwruimapparaten die aan voertuigen gekoppeld worden. Het is één losstaande eis die aan vergrendelingen gesteld wordt, dus er is geen ruimte voor "hinein"-interpretatie: het is noodzakelijk dat ik zeker weet wat er bedoeld wordt.
Leo te Braake | dutCHem
positieve koppeling
Explanation:
Harry zit waarschijnlijk aardig op het goede spoor, maar volgens mij kan het ook wat letterlijker. Eventueel misschien zelfs "positeve aangrijping', hoewel ik daar geen googles voor krijg. Met deze oplossing krijg je ook niet het open-deur-intrappen-effect van 'zelfborgend' in het tweede deel van de zin.

http://www.ipc-nl.nl/ipc_f_tekst/f16d.htm
Koppelingen voor het star met elkaar verbinden van twee coaxiale aandrijfassen of andere beweegbare machine-elementen (bevestigen van wielen aan assen bij spoorrijtuigen B60B; voor het bevestigen van krukken aan hun aandrijfassen F16C 3/10)
. . met borgmiddelen die roteren met de koppeling en die werken door in elkaar grijpende delen, d.w.z. ***positieve koppeling*** [6]
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Negatieve keuze: de rest was niet beter, of te expliciet. En dat is lastig mocht het fout blijken... Ik heb overigens positieve *aangrijping* gepakt. Alles is naar klant.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1zelfborgende vergrendelingHarry Borsje
3positieve koppelingJack den Haan
1geometrisch koppelen
Ariser


Discussion entries: 1





  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
geometrisch koppelen


Explanation:
Guess


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
Ariser
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
positieve koppeling


Explanation:
Harry zit waarschijnlijk aardig op het goede spoor, maar volgens mij kan het ook wat letterlijker. Eventueel misschien zelfs "positeve aangrijping', hoewel ik daar geen googles voor krijg. Met deze oplossing krijg je ook niet het open-deur-intrappen-effect van 'zelfborgend' in het tweede deel van de zin.

http://www.ipc-nl.nl/ipc_f_tekst/f16d.htm
Koppelingen voor het star met elkaar verbinden van twee coaxiale aandrijfassen of andere beweegbare machine-elementen (bevestigen van wielen aan assen bij spoorrijtuigen B60B; voor het bevestigen van krukken aan hun aandrijfassen F16C 3/10)
. . met borgmiddelen die roteren met de koppeling en die werken door in elkaar grijpende delen, d.w.z. ***positieve koppeling*** [6]


Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 470
Grading comment
Negatieve keuze: de rest was niet beter, of te expliciet. En dat is lastig mocht het fout blijken... Ik heb overigens positieve *aangrijping* gepakt. Alles is naar klant.
Notes to answerer
Asker: Dit kan wel mooi zijn, maar drukt het ook voor mensen in de tekenkamer en de smederij precies uit wat bedoeld wordt? Ik vind positief zo nietszeggnd hier.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Wouter van Kampen: Ze bedoelen denk ik dat de koppelingstoestand normaal positief is (gekoppeld) en dat er een actie nodig is om te ontkoppelen. // De extra context die Leo nu verstrekt noopt mij mijn instemming ongedaan te maken.
9 hrs
  -> Bedankt!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
zelfborgende vergrendeling


Explanation:
dit is wat er bedoeld wordt: bij het aankoppelen borgt de vergrendeling zichzelf automatisch (of moet actief worden vergrendeld om überhaupt te kunnen koppelen);

b.v.:
aanhangwagens wieldraaijer... Achterklep met zelfborgende vergrendeling. Ingebouwde verlichting volgens het 3 kamer systeem. ... Bodemplaat anti-sliplaag. Achterklep met zelfborgende vergrendeling ...
www.westfalia-nl.com/aanhangers.htm

of anders:

Werktuigen.nl de marktplaats voor gebruikte machines, apparatuur ...
te koop: Grondbak speciaal ontworpen voor mini tractor De grondbak is kiepbaar en heeft een zelfsluitende vergrendeling. meer... ...
www.werktuigen.nl/index.php?go=plein& id=47&subid=211&do=subsubplein&subsubid=576

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs 58 mins (2005-12-24 13:04:24 GMT)
--------------------------------------------------

als extra bijdrage aan een goede oplossing (ik kon gisteren maar niet op het juiste woord komen): engagement > aangrijping c.q. aangrijpend

dan kom je op voorstellen (sorry, geen definitief antwoord) als: positief aangrijpend (maar ik weet ook niet of dat echt wat zegt) of actief aangrijpend

overigens: de Engelse term komt niet uit de lucht vallen en wordt ook in andere normen genoemd (grondverzetmachines om maar een voorbeeld te noemen), m.a.w. er moet al eerder een vertaling voor zijn bedacht; nu weet ik hoe moeilijk (kostbaar) het is om aan normen te komen, maar als jouw opdrachtgever een zeker norminstituut is, moet daar wel een mouw aan te passen zijn

Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 364
Notes to answerer
Asker: Dit soort referenties kan je net op het verkeerde spoor zetten. Ik zou

Asker: in plaats van "zelfsluitende vergrendeling meer voelen voor zelfvergrendelende sluiting. Of ga ik dan juist an de Engelse tekst weg?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wouter van Kampen: zelfvergrendelende sluiting
1 day15 hrs