KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

horizontal link arm

Dutch translation: horizontale giek / verbindingsarm


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:horizontal link arm
Dutch translation:horizontale giek / verbindingsarm
Entered by: Jack den Haan

15:07 Feb 23, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Kranen/hijstoestellen
English term or phrase: horizontal link arm
kopje van een tabel met specificaties van de hijscapaciteit (geen verdere context aanwezig)
avantix
Netherlands
horizontale giek
Explanation:
Beetje 'n gok! Het is ook de vraag -- althans voor mij -- of je dit moet interpreteren als een arm die voor een horizontale verbinding zorgt, of als een verbindingsarm (giek van een kraan?) die horizontaal staat. Ik neig zelf -- mede door de onderstaande referenties -- naar het laatste, maar ik ben er niet zeker van. Succes!

http://72.14.207.104/search?q=cache:uc5caNVmOCUJ:www.rtl.nl/...

Kirow spoorkraan van Volker Stevin
Het aanleggen van spoorwegen is specialistisch werk waarvoor bijzondere machines en werktuigen worden gebruikt. RTL TransportWereld kijkt bij één van de eerste werken die Volker Stevin Rail & Traffic met de nieuwste 150 tons Kirow kraan uitvoert.

In Europa is dit de grootste en sterkste kraan op dit gebied. Het ontwerp is volledig gericht op snel en efficiënt werken. Bijzonder van deze kraan is dat hij met ** horizontale giek ** onder de bovenleiding kan werken. Behalve voor het leggen van rails gaat de gespecialiseerde aannemer de kraan ook gebruiken voor het intakelen van zware bruggen of viaducten.



http://72.14.207.104/search?q=cache:uc5caNVmOCUJ:www.rtl.nl/...
De toren van de kraan type 193 staat enigszins schuin, waardoor het werkbereik De toren van de kraan type 193 staat enigszins schuin, waardoor het werkbereik vergroot is en de giek uitgevoerd is als een zelfdragende constructie zonder tuikabels.
De hijshoogte met ** horizontale giek ** bedraagt 16,5 m en met ** opgetopte giek ** maximaal 19,0 m en de hijslasten bedragen respectievelijk 1200 kg op 8,3 m en 500 kg op 19,6 m. groot is en de giek uitgevoerd is als een zelfdragende constructie zonder tuikabels.
De hijshoogte met horizontale giek bedraagt 16,5 m en met opgetopte giek maximaal 19,0 m en de hijslasten bedragen respectievelijk 1200 kg op 8,3 m en 500 kg op 19,6 m.

Naast de uitvoering met 20 m gieklengte is aan het einde van deze maand ook een vierwiel aangedreven 10 tm kraan met 24 m gieklengte leverbaar.
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Je uitleg in de allereerste alinea (verbindingsarm) blijkt de juiste te zijn. Alleen mag ik van de opdrachtgever de term giek niet gebruiken, die wil het verbindingsarm noemen. Het zij zo.
Beiden bedankt voor de moeite en de research.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3(horizontale) ligger
TBVO
3horizontale giekJack den Haan


Discussion entries: 5





  

Answers


1 day8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
horizontale giek


Explanation:
Beetje 'n gok! Het is ook de vraag -- althans voor mij -- of je dit moet interpreteren als een arm die voor een horizontale verbinding zorgt, of als een verbindingsarm (giek van een kraan?) die horizontaal staat. Ik neig zelf -- mede door de onderstaande referenties -- naar het laatste, maar ik ben er niet zeker van. Succes!

http://72.14.207.104/search?q=cache:uc5caNVmOCUJ:www.rtl.nl/...

Kirow spoorkraan van Volker Stevin
Het aanleggen van spoorwegen is specialistisch werk waarvoor bijzondere machines en werktuigen worden gebruikt. RTL TransportWereld kijkt bij één van de eerste werken die Volker Stevin Rail & Traffic met de nieuwste 150 tons Kirow kraan uitvoert.

In Europa is dit de grootste en sterkste kraan op dit gebied. Het ontwerp is volledig gericht op snel en efficiënt werken. Bijzonder van deze kraan is dat hij met ** horizontale giek ** onder de bovenleiding kan werken. Behalve voor het leggen van rails gaat de gespecialiseerde aannemer de kraan ook gebruiken voor het intakelen van zware bruggen of viaducten.



http://72.14.207.104/search?q=cache:uc5caNVmOCUJ:www.rtl.nl/...
De toren van de kraan type 193 staat enigszins schuin, waardoor het werkbereik De toren van de kraan type 193 staat enigszins schuin, waardoor het werkbereik vergroot is en de giek uitgevoerd is als een zelfdragende constructie zonder tuikabels.
De hijshoogte met ** horizontale giek ** bedraagt 16,5 m en met ** opgetopte giek ** maximaal 19,0 m en de hijslasten bedragen respectievelijk 1200 kg op 8,3 m en 500 kg op 19,6 m. groot is en de giek uitgevoerd is als een zelfdragende constructie zonder tuikabels.
De hijshoogte met horizontale giek bedraagt 16,5 m en met opgetopte giek maximaal 19,0 m en de hijslasten bedragen respectievelijk 1200 kg op 8,3 m en 500 kg op 19,6 m.

Naast de uitvoering met 20 m gieklengte is aan het einde van deze maand ook een vierwiel aangedreven 10 tm kraan met 24 m gieklengte leverbaar.


Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 470
Grading comment
Je uitleg in de allereerste alinea (verbindingsarm) blijkt de juiste te zijn. Alleen mag ik van de opdrachtgever de term giek niet gebruiken, die wil het verbindingsarm noemen. Het zij zo.
Beiden bedankt voor de moeite en de research.

5 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(horizontale) ligger


Explanation:
Het heeft even geduurd.
Ik denk dat het een brugkraan betreft, waarbij tussen twee opgebouwde staanders een horizontale ligger is gemonteerd waaraan de hijswagen is gehangen. De (horizontale) ligger is dan de "horizontal link arm".
De "propeller am" kan ik niet direct thuisbrengen, maar het is niet ongebruikelijk dat aan de ligger een hijswagen hangt met de arm die 360 graden kan draaien en die kan dan "propeller arm" genoemd worden. Dat zou dan een "draai-giek" zijn.

TBVO
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 26