KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

lock out tag out procedure

Dutch translation: lockout tagout procedure


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lock out tag out procedure
Dutch translation:lockout tagout procedure
Entered by: Ronald van Riet

08:35 Nov 4, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / safety procedures
English term or phrase: lock out tag out procedure
het afsluiten van een (deel van een) installatie voor onderhoudswerkzaamheden zodat anderen niet per ongeluk de installatie aan kunnen zetten.

Wordt vaak tot LOTO afgekort maar die term ben ik in het Nederlands nog nooit tegengekomen

We weten natuurlijk allemaal precies wat bedoeld wordt, maar wat is de standaard korte Nederlandse term hiervoor?

De uitdrukking komt veel in een script voor over deze procedures dat in razend tempo wordt uitgesproken en dus heb ik een korte term nodig. Script is onderdeel van trainingsmateriaal voor fabrieksarbeiders.
Ronald van Riet
lockout tagout procedure
Explanation:
Ik denk dat je ook gewoon LOTO-procedure kunt gebruiken.
Zie bijvoorbeeld http://www.lockouttagout.nl/procedure.html
Selected response from:

Caroline Hartigan
Ireland
Grading comment
ik had op een mooie echt Nederlandse term gehoopt, maar blijkbaar is de Engelse term geheel ingeburgerd...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3LTT-procedure
vixen
5beveiliging en blokkering procedure
brammast
4lockout tagout procedure
Caroline Hartigan
Summary of reference entries provided
NEN 1010
freekfluweel

  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lockout tagout procedure


Explanation:
Ik denk dat je ook gewoon LOTO-procedure kunt gebruiken.
Zie bijvoorbeeld http://www.lockouttagout.nl/procedure.html

Caroline Hartigan
Ireland
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
ik had op een mooie echt Nederlandse term gehoopt, maar blijkbaar is de Engelse term geheel ingeburgerd...

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
LTT-procedure


Explanation:
Kennelijk is dit de benaming die in arboverband wordt gebruikt. Ik kwam de term toevallig tegen toen ik ging zoeken op 'afschakelen' en 'vergrendelen'.

Lock-out, Tag-out, Try-out
Lockout Tagout Tryout (LTT) is een werkmethode waarmee de risico’s van (rest)energie in installaties onder alle omstandigheden worden beheerst. Werkzaamheden aan installaties kunnen alleen starten, nadat stapsgewijs een zogenaamde nulenergiestatus bereikt en gecontroleerd (‘try’ = probeer) is. Deze status blijft door het gebruik van ‘lock’ (vergrendeling) en ‘tag’ (veiligheidskaart) geborgd en zichtbaar, totdat de werkzaamheden zijn afgerond en de installatie weer stapsgewijs wordt vrijgegeven voor inbedrijfstelling.

Zie de link voor meer informatie.


    Reference: http://www.verbondpk.nl/Arbocatalogus/LTT
vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 62

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Sanderson
4 mins

agree  Wim Jonckheere
23 mins

agree  Maart3n
34 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
beveiliging en blokkering procedure


Explanation:
Ik kom zelf uit de E&I branche waar dit veel wordt toegepast en maakt onderdel uit van de "veiligheidsprocedure" voor equipment en installaties. Ik stel voor om hier "beveiliging en blokkering procedure" te gebruiken.

brammast
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch