KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

fibre interface port

Dutch translation: optische interfacepoort


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fibre interface port
Dutch translation:optische interfacepoort
Entered by: Els Immegeers

09:24 Jun 27, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: fibre interface port
no circumstances should you look directly into a fibre interface port or into the connectors of a fibre.

veiligheidswaarschuwingen voor digitale CCTV-bewakingsapparatuur
Els Immegeers
Belgium
optische interfacepoort
Explanation:
Glasvezel wordt gebruikt om een optische interface te verzorgen. Dit verklaart ook de waarschuwing dat je niet direct in de poort moet kijken.

Bij het efficiënter opzetten van zo’n breedbandverbinding kiezen onderzoekers er voor de verschillende onderdelen van de glasvezelverbinding optisch aan elkaar te knopen, dus zonder omzetting naar een elektrisch signaal. Dat is nu nog een omslachtig proces. Om een ‘kanaal’ een paar uur te kunnen gebruiken, moet de aanvraag daarvoor enkele weken van tevoren bekend zijn. Na het afhandelen van de formaliteiten, zoals autorisatie, moeten de specialisten op verschillende knooppunten langs de route, de glasvezels in patchpanels op elkaar aansluiten.
Nieuwe, volledig optische schakelingen versnellen dit proces op technisch vlak al aanzienlijk. De schakeleenheid, die bestaat uit een kast met daarin kleine elektronisch stuurbare spiegeltjes, kan lichtbundels in milliseconden tussen verschillende glasvezels wisselen. De techniek in de optische switch is relatief simpel waardoor een apparaat dat gemakkelijk tetabytes (duizend gigabytes) per seconde verwerkt, tussen de vijftig- en honderdduizend euro kost.
http://www.bondig.nl/Archief/2003-09-26Netherlight.htm

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 13 mins (2004-06-28 08:38:06 GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb ook nog een paar Google-hits kunnen vinden voor glasvezelpoort.

De gebruiker krijgt up-to-date informatie over vrije en bezette aansluitpunten. Tijdens het vastleggen van aansluitingen controleert het systeem de kenmerken van onder andere werkstation, gebruiker en telefoon op juistheid. Zo waarschuwt de software bijvoorbeeld wanneer u een digitale telefoon wilt aansluiten op een analoge poort. Kabeltrajecten worden bovendien gecontroleerd op consistentie waardoor een koperaansluiting niet rechtstreeks kan worden verbonden met een glasvezelpoort en omgekeerd.
http://www.applidata.nl/producten/cfs/cfs_nl_txt.html
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Dit is inderdaad wat ik zocht. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4optische interfacepoort
vixen
3aansluiting van een glasvezel-lichtgeleider
Hans G. Liepert


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aansluiting van een glasvezel-lichtgeleider


Explanation:
denk ik

Hans G. Liepert
Switzerland
Native speaker of: Native in GermanGerman

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
optische interfacepoort


Explanation:
Glasvezel wordt gebruikt om een optische interface te verzorgen. Dit verklaart ook de waarschuwing dat je niet direct in de poort moet kijken.

Bij het efficiënter opzetten van zo’n breedbandverbinding kiezen onderzoekers er voor de verschillende onderdelen van de glasvezelverbinding optisch aan elkaar te knopen, dus zonder omzetting naar een elektrisch signaal. Dat is nu nog een omslachtig proces. Om een ‘kanaal’ een paar uur te kunnen gebruiken, moet de aanvraag daarvoor enkele weken van tevoren bekend zijn. Na het afhandelen van de formaliteiten, zoals autorisatie, moeten de specialisten op verschillende knooppunten langs de route, de glasvezels in patchpanels op elkaar aansluiten.
Nieuwe, volledig optische schakelingen versnellen dit proces op technisch vlak al aanzienlijk. De schakeleenheid, die bestaat uit een kast met daarin kleine elektronisch stuurbare spiegeltjes, kan lichtbundels in milliseconden tussen verschillende glasvezels wisselen. De techniek in de optische switch is relatief simpel waardoor een apparaat dat gemakkelijk tetabytes (duizend gigabytes) per seconde verwerkt, tussen de vijftig- en honderdduizend euro kost.
http://www.bondig.nl/Archief/2003-09-26Netherlight.htm

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 13 mins (2004-06-28 08:38:06 GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb ook nog een paar Google-hits kunnen vinden voor glasvezelpoort.

De gebruiker krijgt up-to-date informatie over vrije en bezette aansluitpunten. Tijdens het vastleggen van aansluitingen controleert het systeem de kenmerken van onder andere werkstation, gebruiker en telefoon op juistheid. Zo waarschuwt de software bijvoorbeeld wanneer u een digitale telefoon wilt aansluiten op een analoge poort. Kabeltrajecten worden bovendien gecontroleerd op consistentie waardoor een koperaansluiting niet rechtstreeks kan worden verbonden met een glasvezelpoort en omgekeerd.
http://www.applidata.nl/producten/cfs/cfs_nl_txt.html


vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 62
Grading comment
Dit is inderdaad wat ik zocht. Bedankt!