KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

backplane

Dutch translation: moederbord


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:backplane
Dutch translation:moederbord
Entered by: Els Immegeers

12:25 Jun 27, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: backplane
Hazardous energy levels are present inside the chassis. When installing the cards you must ensure, that you or any tools or equipment you are using do not come into contact with the connector pins on the chassis backplane

veiligheidswaarschuwingen voor digitale CCTV-bewakingsapparatuur
Els Immegeers
Belgium
moederbord
Explanation:
Eurodicautom geeft moederbord als vertaling:

Subject Automation - Computer Science - Data Processing - Information Technology (AU)

Definition connector blocks and wiring units constituting most or all of the interconnecting circuits of a system
Reference Tech Term
(1)
TERM backplane
Reference Tech Term
(1)
TERM moederkaart
Reference Verklarend Informaticawoordenboek,van Uytert en Kaspers,1989

Zie ook http://www.angelfire.com/ca/vlietstra/b.html - moederbord, moederkaart

Het Woordenboek Informatica van Sybex laat backplane onvertaald. Backplane wordt hier als volgt beschreven:
De achterkant van een netwerkapparaat met poorten: paneel waarop terminals worden aangesloten of een industrieel moederbord waarop alleen bussen zijn aangebracht, geen processor of geheugen.

Een computer is opgebouwd rond één grote printplaat. Dit is het moederbord. Het is een kunststofplaat met een groot aantal elektronische schakelingen en verbindingen. Het moederbord bevat de centrale processor die bepaalt hoe snel uw PC informatie kan verwerken. Verder bevat het moederbord de meeste elektronica van de PC en uitbreidingssleuven voor alle extra insteekkaarten, waarmee u allerlei apparatuur aan kunt sluiten zoals een printer en een scanner. Alle onderdelen - inclusief de voeding - worden op het moederbord geïnstalleerd om de computer te laten werken. Let op: Het moederbord moet wel bij de processor passen. Hier vindt u onder andere de processor en het geheugen. Alle andere onderdelen zijn hier aan vastgemaakt.
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Inderdaad. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3printplaat
ghpijffers
3moederbord
vixen
2insteekkaartIris70


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
printplaat


Explanation:
Is niet exact hetzelfde, maar je kunt het hier wel gebruiken.

ghpijffers
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

8 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
insteekkaart


Explanation:
Is maar een gokje :)

Iris70
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
moederbord


Explanation:
Eurodicautom geeft moederbord als vertaling:

Subject Automation - Computer Science - Data Processing - Information Technology (AU)

Definition connector blocks and wiring units constituting most or all of the interconnecting circuits of a system
Reference Tech Term
(1)
TERM backplane
Reference Tech Term
(1)
TERM moederkaart
Reference Verklarend Informaticawoordenboek,van Uytert en Kaspers,1989

Zie ook http://www.angelfire.com/ca/vlietstra/b.html - moederbord, moederkaart

Het Woordenboek Informatica van Sybex laat backplane onvertaald. Backplane wordt hier als volgt beschreven:
De achterkant van een netwerkapparaat met poorten: paneel waarop terminals worden aangesloten of een industrieel moederbord waarop alleen bussen zijn aangebracht, geen processor of geheugen.

Een computer is opgebouwd rond één grote printplaat. Dit is het moederbord. Het is een kunststofplaat met een groot aantal elektronische schakelingen en verbindingen. Het moederbord bevat de centrale processor die bepaalt hoe snel uw PC informatie kan verwerken. Verder bevat het moederbord de meeste elektronica van de PC en uitbreidingssleuven voor alle extra insteekkaarten, waarmee u allerlei apparatuur aan kunt sluiten zoals een printer en een scanner. Alle onderdelen - inclusief de voeding - worden op het moederbord geïnstalleerd om de computer te laten werken. Let op: Het moederbord moet wel bij de processor passen. Hier vindt u onder andere de processor en het geheugen. Alle andere onderdelen zijn hier aan vastgemaakt.
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 62
Grading comment
Inderdaad. Bedankt!