KudoZ home » English to Dutch » Media / Multimedia

ticking over

Dutch translation: draaiende houden


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ticking over
Dutch translation:draaiende houden
Entered by: Katrien De Clercq

13:34 Feb 15, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Media / Multimedia / Press release
English term or phrase: ticking over
"The optimum strategy is therefore to find a way to keep the fledgling company ticking over at the lowest possible level of cash consumption until the time for market exploitation is right."

Kan je dit vertalen als "... om het piepjonge bedrijf zo weinig mogelijk geld te laten verbruiken..."?

Alvast bedankt!

Katrien
Katrien De Clercq
draaiende houden
Explanation:
This is a metaphor - keep the car engine running
Selected response from:

Kate Hudson
Netherlands
Grading comment
Dank je wel, Kate!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4draaiende houden
Kate Hudson
3 +3op een laag pitje laten draaien
Henk Peelen


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
draaiende houden


Explanation:
This is a metaphor - keep the car engine running

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank je wel, Kate!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Peelen
59 mins
  -> Thanks,

agree  Henk Peelen: of "op een laag pitje laten draaien", het lijkt me niet per se een kwakkelende onderneming, maar eentje die wel onderzoeks- en ontwikkelingskosten en zo kent, tegen geen of nauwelijks inkomsten.
1 hr
  -> Thanks

agree  Jack den Haan
2 hrs
  -> Thanks,

agree  Els Spin: Geen metafoor: (tick over) Brit. work or function at a basic or minimum level: they are keeping things ticking over until their father returns. Groetjes, Els
9 hrs
  -> Thanks,

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
op een laag pitje laten draaien


Explanation:
Is misschien nog iets kernachtiger.

 tick over
stationair draaien ( van motor )
( informeel ) zijn gangetje gaan, rustig gaan



"De optimale strategie is daarom een manier te vinden om de startende onderneming tegen minimale kosten op een laag pitje te laten draaien tot de tijd is de markt te betreden."

"De optimale strategie ligt daarom in het vinden van een manier om de startende onderneming met een minimaal kostenplaatje op een laag pitje te laten draaien tot de tijd van economische exploitatie is aangebroken."

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-02-15 16:05:22 GMT)
--------------------------------------------------

tot het tijd is de markt te betreden
of
tot de tijd is aangebroken om de markt te betreden

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 17

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dennis Seine
1 hr

agree  Jack den Haan: Of liever: op een laag kostenniveau laten draaien. Hoef je het niet over 'tegen minimale kosten op ...' of 'met een minimaal kostenplaatje op ...' te hebben, en is dus nog kernachtiger ;-)
1 hr
  -> prachtig kernachtig

agree  Tina Vonhof: en met Jack.
12 hrs