KudoZ home » English to Dutch » Medical

ENDO-OESOPHAGEAL TUBE

Dutch translation: slokdarmsonde


10:06 May 14, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Medical
English term or phrase: ENDO-OESOPHAGEAL TUBE
In de slokdarm.
Ik kan geen officiële term vinden.
Shayna Barby
Dutch translation:slokdarmsonde
Explanation:
Ik ben er niet zo voor om de term permanent ervoor te zetten. Dit lijkt mij te definitief wat niet het geval is.
Selected response from:

AAAmedical
Belgium
Grading comment
Hartelijk dank.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1permanente slokdarmsondeSerge L
4 +1slokdarmsonde
AAAmedical
4oesofagoscoop
Henk Peelen


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
permanente slokdarmsonde


Explanation:
zou ik ervan maken:

"Demonstratie bij de geit: opgeven van water via een slokdarmsonde, aanbrengen van een permanente katheter in de jugularis vene, intraveneuze injectie van creatinine en PSP, infusie van glucose, afname van een bloedstaal, en collecteren van urinestalen."

De endo- geeft aan dat de sonde in de slokdarm blijft zitten, vandaar mijn voorstel "permanente".

Succes,

Serge L.


    Reference: http://mpps.rug.ac.be/Pract_Fys.html
    ervaring
Serge L
PRO pts in pair: 392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egmont: inderdaad!
6 mins
  -> Bedankt Alberto!

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
oesofagoscoop


Explanation:
In de (sinds kort) Nederlandstalige uitgeve van de Merck Manual: valt bijvoorbeeld te lezen bij de diagnose van gastro-oesofageale reflux: Soms zijn röntegenonderzoek, oesofagoscopie (onderzoek van de slokdarm via een buigzame optische slang)...

Dan lijkt het woord oesofagoscoop me juist (maar de "Dikke Van Dale" heeft het niet).

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
slokdarmsonde


Explanation:
Ik ben er niet zo voor om de term permanent ervoor te zetten. Dit lijkt mij te definitief wat niet het geval is.

AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139
Grading comment
Hartelijk dank.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bart B. Van Bockstaele
5 days