KudoZ home » English to Dutch » Medical

radiopaque

Dutch translation: radiopaak


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:radiopaque
Dutch translation:radiopaak
Entered by: Chris Hopley

21:29 Dec 9, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Medical / radiography
English term or phrase: radiopaque
This means visible on x-rays, e.g. 'a radiopaque catheter'. Is there a 1:1 Dutch translation for this or is a descriptive translation needed? TIA.
Chris Hopley
Netherlands
radiopaak
Explanation:
ondoorlaatbaar voor stralen

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-09 21:33:45 (GMT)
--------------------------------------------------

... De catheter is radiopaak, voorzien van een vrouwelijke ‘luer lock’-connector
en uitgerust met een SureCuff ® -weefselingroeimanchet ter stabilisatie van ...
www.bardaccess.com/ifu/hicklenbro/hlbdutch.pdf

... minuten. Waarborgt een hoogstaande esthetiek door het weerspiegelen
van de natuurlijke schakeringen van het glazuur en is radiopaak. ...
www.mail-dent.com/Nederlands/show1prod.asp?prod_id=20

... bij voorkeur contrastvloeistof. De katheter is radiopaak, waardoor
de positie gemakkelijk is te zien op een röntgenfoto. Voor de ...
www.transplantatiestichting.nl/protocol.pdf
Selected response from:

Miriam Linschoten, PhD
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3radiopaakMiriam Linschoten, PhD
5radio-opaak
Kate Hudson


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
radiopaak


Explanation:
ondoorlaatbaar voor stralen

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-09 21:33:45 (GMT)
--------------------------------------------------

... De catheter is radiopaak, voorzien van een vrouwelijke ‘luer lock’-connector
en uitgerust met een SureCuff ® -weefselingroeimanchet ter stabilisatie van ...
www.bardaccess.com/ifu/hicklenbro/hlbdutch.pdf

... minuten. Waarborgt een hoogstaande esthetiek door het weerspiegelen
van de natuurlijke schakeringen van het glazuur en is radiopaak. ...
www.mail-dent.com/Nederlands/show1prod.asp?prod_id=20

... bij voorkeur contrastvloeistof. De katheter is radiopaak, waardoor
de positie gemakkelijk is te zien op een röntgenfoto. Voor de ...
www.transplantatiestichting.nl/protocol.pdf

Miriam Linschoten, PhD
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 235
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Els Immegeers: Ook gevonden in Coelho-Kloosterhuis,Zakwoordenboek Geneeskunde
10 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
19 hrs

agree  Linda Switten
23 hrs

10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
radio-opaak


Explanation:
Een scanprothese is een radio-opaak model van de gewenste tandopstelling

eel merken katheters worden radio-opaak gemaakt door het
toevoegen van barium- of bismuthzouten aan het plastic




    www.waltham.com/waltham/focus_journal/ download/11.3/nl/eFocus_11-3_nl.pdf
    Reference: http://www.materialise.com/simplant/Scanprosthesis_Dutch.p
Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 588