KudoZ home » English to Dutch » Medical (general)

gave up blood lettings

Dutch translation: stoppen met aderlaten

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:give up bloodlettings
Dutch translation:stoppen met aderlaten
Entered by: Antoinette Verburg

09:55 Nov 23, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: gave up blood lettings
Een vrouw heeft een ongeluk gehad en wordt naar het ziekenhuis gebracht. Ze heeft enkel een scheurwond aan haar arm waarvoor ze een bloedtransfusie krijgt.

De volgende ochtend komt de dokter binnen. Hij vraagt haar hoe ze zich voelt. Zij antwoordt:

"Reborn. Makes me wonder why the medical profession ever gave up blood lettings."

Dokter zegt: "Who said we did?"

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.
De Facto
stoppen met aderlaten
Explanation:
'... ooit gestopt is met aderlaten'.
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Bedankt, Antoinette!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3stoppen met aderlaten
Antoinette Verburg
4gestopt is met aderlatingen
Katrien De Clercq
3 +1het aderlaten hebben opgegeven
Saskia Steur


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
to give up blood lettings
stoppen met aderlaten


Explanation:
'... ooit gestopt is met aderlaten'.


    Reference: http://www.mijnwoordenboek.nl/encyclopedie/NL/Aderlaten
Antoinette Verburg
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 130
Grading comment
Bedankt, Antoinette!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
0 min

agree  San Barto
3 mins

agree  Katrien De Clercq: Sorry Antoinette, te laat gezien !
4 mins

4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
het aderlaten hebben opgegeven


Explanation:
Blood letting is aderlaten
Een middeleeuwse praktijk!
Wordt hier ironisch bedoeld.

De hele zijn zou kunnen luiden:
Ik vraag me af of de medische stand het aderlaten wel heeft opgegeven.

Saskia Steur
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijke Mayer: Deze zinsbouw geniet toch mijn voorkeur, mooi gevonden! Ik vind stoppen hier niet mooi.
22 mins
  -> Dankjewel, Marijke!

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gestopt is met aderlatingen


Explanation:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aderlaten

Katrien De Clercq
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 39