KudoZ home » English to Dutch » Medical (general)

background

Dutch translation: basis(behandeling)


09:06 Dec 2, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: background
Als in "background therapy" , "background medication" enz.

Ik zie dat achtergrond- (bijv. -behandeling) wordt gebruikt, maar is er een betere/meer gebruikte term voor?
Koen Speetjens
Dutch translation:basis(behandeling)
Explanation:
Bijvoorbeeld:

G Vandistel… - Tijdschrift voor Geneeskunde, 2001 -

... Diabetes type 2 werd vroeger aangeduid als „ouderdomsdiabetes”. De overgrote meerderheid
van deze patiënten is zwaarlijvig. Bij type-2-diabetespatiënten bestaat de basisbehandeling uit vermagering, dieet, verhoging van de fysieke activiteit en orale hypoglykemische medicatie en/of insuline ...
Selected response from:

Josephine Isaacs
Australia
Grading comment
Bedankt! Ik ben niet 100 % overtuigd dat het synoniem is met achtergrondbehandeling, maar hartelijk dank voor het meedenken in elk geval!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1basis(behandeling)Josephine Isaacs
2onderhoudsbehandeling
Linda Karssies


Discussion entries: 8





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
onderhoudsbehandeling


Explanation:
Bij bepaald vormen van astmamedicatie wordt het zo gebruikt. Ik ken de context van je vraag niet en het is mijn vakgebied niet, maar ik heb zelf astma en dit soort medicatie.

Example sentence(s):
  • Long-acting beta2-agonists for chronic asthma in adults and children where background therapy contains varied or no inhaled corticosteroid.
  • Formoterol en salmeterol zijn langwerkende β2-sympathicomimetica, die geregistreerd zijn voor de onderhoudsbehandeling van astma dat onvoldoende reageert op de behandeling met corticosteroïden per inhalatie en zo nodig bronchodilatatoren en voor COPD.
Linda Karssies
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
basis(behandeling)


Explanation:
Bijvoorbeeld:

G Vandistel… - Tijdschrift voor Geneeskunde, 2001 -

... Diabetes type 2 werd vroeger aangeduid als „ouderdomsdiabetes”. De overgrote meerderheid
van deze patiënten is zwaarlijvig. Bij type-2-diabetespatiënten bestaat de basisbehandeling uit vermagering, dieet, verhoging van de fysieke activiteit en orale hypoglykemische medicatie en/of insuline ...


    Reference: http://www.michielvandamme.be/BronnenTVG/tvg200112b.pdf
Josephine Isaacs
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Bedankt! Ik ben niet 100 % overtuigd dat het synoniem is met achtergrondbehandeling, maar hartelijk dank voor het meedenken in elk geval!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Catharina Adams
1 hr