KudoZ home » English to Dutch » Medical (general)

tumor flare reaction

Dutch translation: flare-reactie van de tumor/leukemie/CLL


20:33 Dec 10, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: tumor flare reaction
"Tumor lysis syndrome (TLS) and tumor flare reaction (TFR) have commonly been observed in patients with Chronic Lymphocytic Leukemia (LCC), and uncommonly with other lymphonas, who were treated with xxx."

Ik kan er natuurlijk een beschrijvende uitdrukking van geven, maar de afkorting duidt er wel eigenlijk op dat het een bestaande term is.
Koen Speetjens
Dutch translation:flare-reactie van de tumor/leukemie/CLL
Explanation:
het is een 'flare' vanwege de hevigheid en een 'reactie' vanwege de reactie op de behandeling
het is een 'tumor flare reaction' omdat de gezwollen lymklieren en vergrote milt bij CCL plotseling flink verder opzwellen: 'tumor' verwijst naar de CCL (in dit geval)
in het Engels is een premodificatie mogelijk maar volgens mij kan dat hier niet, mede omdat het niet alleen om 'flare' gaat, maar om 'flair-reactie'

bij vertaling kom je uit op: een flare-reactie van de tumor/leukemie/CLL
(voor 'flare-reactie' zie beneden)

volgens de referentie hieronder gaat het om een immunologisch fenomeen: de tumor/leukemie zelf verergert niet, het gaat om een 'flare-reactie' en niet om een opvlamming/opleving van de ziekte/ de leukemie zelf, al zal het er aanvankelijk wel zo uit gezien hebben


flare: opvlamming van een aandoening (Pinkhof)

chronische lymfatische leukemie (CCL): meest voorkomende vorm van leukemie; gaat gepaard met toename van rijpe lymfocyten in beenmerg en bloed en verdringing van normale bloedcellen, lymfklierzwellingen en vergroting van lever en milt. (Pinkhof)

Een flare-reactie van de tumor was een veel voorkomende niet-hematologische adverse event. In de studie werd een incidentie vermeld van een flare-reactie van tumor graad I/II van 50%, terwijl de incidentie van graad III/IV 8% bedroeg. Voor een andere niet-hematologische adverse event, namelijk het tumorlysissyndroom, was de incidentie 5% voor voorvallen van graad III/IV.

http://www.euroinvestor.nl/News/ShowNewsStory.aspx?StoryID=9...

Het toxiciteitsprofiel wordt op dit moment geëvalueerd en lijkt op dit punt in het onderzoek hanteerbaar. De meest voorkomende bijwerkingen waren vermoeidheid en huiduitslag bij zes patiënten. Een flare-reactie (opzwellen van de lymfeklieren) werd waargenomen bij 73% van de patiënten, terwijl bij twee patiënten melding gemaakt is van tumorlysissyndroom. Graad 3/4 toxiciteitsreacties waren trombocytopenie, anemie en neutropenie.

http://www.prnewswire.co.uk/cgi/news/release?id=147524

De meest voorkomende bijwerkingen waren een flare-reactie (opzwellen van de lymfeklieren en/of huiduitslag) bij bijna alle patiënten


In a phase II study of 29 patients with relapsed/refractory CLL being treated with lenalidomide, 67% were found to have tumor flare reaction. The side effect occurs within 24 to 48 hours of treatment, usually during the first cycle. "We identified this condition and developed supportive care methods that allowed our patients to complete this clinical trial," Ms. Miller said.

Manifestations of tumor flare reaction, which may mimic disease progression, include sudden increase in size and/or tenderness of disease-affected lymph nodes and spleen, a rash, and/or low-grade fever. Typically, a concurrent decrease in absolute lymphocyte count in these patients enabled researchers to identify tumor flare reaction as an immune reaction phenomenon instead of disease progression.

http://www.cancernetwork.com/display/article/10165/108208
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Bedankt Barend! Maar ik denk dat beide mogelijkheden (flare en flare-reactie) niet fout zijn.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tumor flare
Lianne van de Ven
3 +1flare-reactie van de tumor/leukemie/CLLBarend van Zadelhoff
4tumor flare-reactieJosephine Isaacs


Discussion entries: 4





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tumor flare-reactie


Explanation:
The tumor flare reaction (sudden onset of tender enlargement of the lymph nodes and/or spleen associated with low-grade fever and/or rash) has been identified as part of the cytokine release syndrome (Aue G et al, 2009)

Tumor flare-reactie is opgetreden tijdens het onderzoek gebruik van lenalidomide voor chronische lymfatische leukemie (CLL) en lymfoom, en wordt gekenmerkt door inschrijving lymfeklier zwelling, lage koorts, pijn en huiduitslag. Behandeling van CLL of lymfoom met lenalidomide buitenkant van een goed gecontroleerde klinische studie wordt ontmoedigd


    Reference: http://www.copewithcytokines.de/cope.cgi?key=Cytokine%20rele...
    Reference: http://www.news-medical.net/news/20101206/1838/Dutch.aspx?pa...
Josephine Isaacs
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Barend van Zadelhoff: Josephine, je referentie verwijst naar een machinevertaling! (ik zag jou bijdrage overigens pas nadat ik de mijne had gepost, er kwam het een en ander tussendoor) "Patiënten kan onderbreking van de dosering en / of reductie" bv. :-)
2 hrs
  -> Bedankt, dat had ik niet gezien; ik zie nu inderdaad een heleboel rare constructies

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
flare-reactie van de tumor/leukemie/CLL


Explanation:
het is een 'flare' vanwege de hevigheid en een 'reactie' vanwege de reactie op de behandeling
het is een 'tumor flare reaction' omdat de gezwollen lymklieren en vergrote milt bij CCL plotseling flink verder opzwellen: 'tumor' verwijst naar de CCL (in dit geval)
in het Engels is een premodificatie mogelijk maar volgens mij kan dat hier niet, mede omdat het niet alleen om 'flare' gaat, maar om 'flair-reactie'

bij vertaling kom je uit op: een flare-reactie van de tumor/leukemie/CLL
(voor 'flare-reactie' zie beneden)

volgens de referentie hieronder gaat het om een immunologisch fenomeen: de tumor/leukemie zelf verergert niet, het gaat om een 'flare-reactie' en niet om een opvlamming/opleving van de ziekte/ de leukemie zelf, al zal het er aanvankelijk wel zo uit gezien hebben


flare: opvlamming van een aandoening (Pinkhof)

chronische lymfatische leukemie (CCL): meest voorkomende vorm van leukemie; gaat gepaard met toename van rijpe lymfocyten in beenmerg en bloed en verdringing van normale bloedcellen, lymfklierzwellingen en vergroting van lever en milt. (Pinkhof)

Een flare-reactie van de tumor was een veel voorkomende niet-hematologische adverse event. In de studie werd een incidentie vermeld van een flare-reactie van tumor graad I/II van 50%, terwijl de incidentie van graad III/IV 8% bedroeg. Voor een andere niet-hematologische adverse event, namelijk het tumorlysissyndroom, was de incidentie 5% voor voorvallen van graad III/IV.

http://www.euroinvestor.nl/News/ShowNewsStory.aspx?StoryID=9...

Het toxiciteitsprofiel wordt op dit moment geëvalueerd en lijkt op dit punt in het onderzoek hanteerbaar. De meest voorkomende bijwerkingen waren vermoeidheid en huiduitslag bij zes patiënten. Een flare-reactie (opzwellen van de lymfeklieren) werd waargenomen bij 73% van de patiënten, terwijl bij twee patiënten melding gemaakt is van tumorlysissyndroom. Graad 3/4 toxiciteitsreacties waren trombocytopenie, anemie en neutropenie.

http://www.prnewswire.co.uk/cgi/news/release?id=147524

De meest voorkomende bijwerkingen waren een flare-reactie (opzwellen van de lymfeklieren en/of huiduitslag) bij bijna alle patiënten


In a phase II study of 29 patients with relapsed/refractory CLL being treated with lenalidomide, 67% were found to have tumor flare reaction. The side effect occurs within 24 to 48 hours of treatment, usually during the first cycle. "We identified this condition and developed supportive care methods that allowed our patients to complete this clinical trial," Ms. Miller said.

Manifestations of tumor flare reaction, which may mimic disease progression, include sudden increase in size and/or tenderness of disease-affected lymph nodes and spleen, a rash, and/or low-grade fever. Typically, a concurrent decrease in absolute lymphocyte count in these patients enabled researchers to identify tumor flare reaction as an immune reaction phenomenon instead of disease progression.

http://www.cancernetwork.com/display/article/10165/108208

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 277
Grading comment
Bedankt Barend! Maar ik denk dat beide mogelijkheden (flare en flare-reactie) niet fout zijn.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  solejnicz: Dit lijkt me idd. de beste oplossing.
9 hrs
  -> Dank je wel, solejnicz.

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tumor flare


Explanation:
Marieke Vollebregt - Dutch to English translator. Translation ... - [ Translate this page ]
21 april 2010... epilepsie en overlijden; opleven van de tumor (tumor flare) of ..... be able to continue using the prescribed dose for up to three years ...
www.proz.com/profile/72785 - Cached - Similar

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2010-12-11 15:12:15 GMT)
--------------------------------------------------

Mij dunkt dat reactie eigenlijk verkeerd gebruik is. Tumor flare wordt gedefinieerd als een reactie op behandeling:
"Tumor Flare"
When LHRH agonists may temporarily stimulate tumor growth and symptoms. To prevent this, doctors usually recommend taking the antiandrogen flutamide (eulexin) every eight hours beginning at least two days before the first lupron or zoladex injection.
http://www.ustoo.org/Glossary.asp#T

Ik zou TFR als 'tumor flare' beshrijven, want dat lijkt me grammaticaal goed 'Nederlands'.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day21 hrs (2010-12-12 17:34:50 GMT)
--------------------------------------------------

Recently Andritsos et al. [61] reported four patients with
CLL who were treated with lenalidomide and all had serious
adverse events. The drug was administered at a dose 25 mg/d
for 21 days of 28 day cycle. The tumor flare was observed in
three patients and was characterized by painful lymph node
enlargement with one fatal outcome. Another patient developed
sepsis and renal failure. The above observations indicate
that lenalidomide is an active drug in CLL. However,
the optimal dosing schedule needs to be defined in further
trials [62].
www.bentham.org/cctr/sample/cctr4-4/D0001T.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 1 day21 hrs (2010-12-12 17:41:29 GMT)
--------------------------------------------------

Dit fenomeen, dat in de literatuur wordt aangeduid met flare‘, kan het beoordelen van het effect van de behandeling bemoeilijken, temeer omdat het binnen zeer korte tijd na het begin van de behandeling kan ontstaan.
http://www.ntvg.nl/publicatie/39flare39-fenomeen-gunstig-ong...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day22 hrs (2010-12-12 19:18:05 GMT)
--------------------------------------------------

Lenalliidomiide: resulltaten
• Actief in 1ste lijn en bij recidief
• Als enige middel effecten vergelijkbaar
met chloorambucil
• Probleem: tumor flare
Meer studiies noodzakelliijjk
http://oncologie.venvn.nl/Portals/34/oncologiedagen/Kater On...

In onderstaande referentie worden zowel flare-reactie als flare gebruikt:
In de 325 cycli werden graad III/IV hematologische adverse events waargenomen zoals neutropenie (39%), trombocytopenie (15%) en anemie (3%). Graad III/IV niet-hematologische adverse events bestonden voornamelijk uit diarree (2%), vermoeidheid (1%) en opleving van tumor (flare) (1%).
http://www.businesswire.com/news/home/20070918005707/nl/

Lianne van de Ven
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 101

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  solejnicz: "Reaction" is dan wel niet meevertaald....
14 hrs
  -> Het idee van 'flare' IS reactie. Tumor flare wordt beschreven als optredend in reactie op medicatie.

agree  Marjolein Verhulsdonck-Roest
1 day 19 mins
  -> Dankjewel Marjolein.

disagree  Barend van Zadelhoff: flare-up / jouw referentie heeft op totaal iets anders betrekking (1) waarbij de tumor zelf wordt gestimuleerd en dan heet het "flare-up" in het Nederlands (2): http://www.prostaat.be/prostaatkanker/prostaatkanker_uitzaai...
1 day 17 hrs
  -> Er kan verwarring zijn, maar toch wordt het wel gebruikt, zoals in bovenstaande referenties.//ik zou overigens prnewswire-vertalingen met enige voorzichtigheid als referentie gebruiken.