KudoZ home » English to Dutch » Medical (general)

autografted

Dutch translation: behandeld met een autoloog huidtransplantaat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:autografted
Dutch translation:behandeld met een autoloog huidtransplantaat
Entered by: Barend van Zadelhoff

11:31 Aug 25, 2014
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general) / brandwonden/transplantatie
English term or phrase: autografted
Hoe kan ik dit het beste vertalen?

Autografted vs. not autografted wounds

Wonden met en zonder autograft OF Wonden waarvoor al dan niet een autograft (of huident) is gebruikt...?

Context:

TTCWC will be analysed on the ITT population and also on the following sub groups:

Autografted vs. not autografted wounds
Per depth (DPT and mixed wounds),
Early vs. Late autografted wounds
Autografted wounds
Incidence and extent of autograft per depth
Incidence and extent of autograft in early vs. late autografted wounds
Judith Verschuren
behandeld met een autoloog huidtransplantaat
Explanation:
wonden die wel en niet zijn behandeld/gesloten met een autoloog huidtransplantaat

Autoloog: donor en ontvanger zijn een en dezelfde persoon. De huid wordt bij een persoon elders van het lichaam gehaald.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huidtransplantatie

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2014-08-25 11:51:35 GMT)
--------------------------------------------------

In hoofdstuk 5 handelt over het proces van littekencontractie. Littekencontractie komt zeer frequent voor na de behandeling van diep tweedegraads en derdegraads brandwonden ondanks de toepassing van de standaardtherapie: het gespleten autoloog huidtransplantaat. Bewegingsbeperking van een onderliggend gewricht kan optreden door ernstige contractie van de huid waardoor de patiënt ernstig geïnvalideerd kan raken. In een dergelijk geval spreekt men van een contractuur. Er blijkt nauwelijks literatuur beschikbaar te zijn met betrekking tot een nauwkeurige beschrijving van het beloop van contractie na een huidtransplantatie. In dit hoofdstuk vindt een follow-up plaats van wonden die gecreëerd werden om een contractuur van een brandwondenlitteken op te heffen. Al deze wonden werden behandeld met een gespleten autoloog huidtransplantaat. De resultaten van deze studie toonden aan dat littekens de eerste drie maanden contraheren. Na deze fase volgde een fase van relaxatie. Verder kon met behulp van regressie-analyse geen relatie aangetoond worden tussen de mate van contractie in combinatie met de leeftijd van de patiënt, de littekenlocatie alsook de aanwezigheid van myofibroblasten in het litteken.

http://www.nvpc.nl/proefdetail.php?id=103&word=
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3behandeld met een autoloog huidtransplantaatBarend van Zadelhoff
3autotransplantaat
freekfluweel
Summary of reference entries provided
Pinkhof Medisch Engels
Michael Joseph Wdowiak Beijer

  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
autotransplantaat


Explanation:
http://www.codexmedicus.nl/sectie/28/Chap28disp1700/Autotran...

--------------------------------------------------
Note added at 5 min (2014-08-25 11:37:06 GMT)
--------------------------------------------------

https://www.google.nl/search?q=Autotransplantaat&oq=Autotran...

freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11

16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
behandeld met een autoloog huidtransplantaat


Explanation:
wonden die wel en niet zijn behandeld/gesloten met een autoloog huidtransplantaat

Autoloog: donor en ontvanger zijn een en dezelfde persoon. De huid wordt bij een persoon elders van het lichaam gehaald.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huidtransplantatie

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2014-08-25 11:51:35 GMT)
--------------------------------------------------

In hoofdstuk 5 handelt over het proces van littekencontractie. Littekencontractie komt zeer frequent voor na de behandeling van diep tweedegraads en derdegraads brandwonden ondanks de toepassing van de standaardtherapie: het gespleten autoloog huidtransplantaat. Bewegingsbeperking van een onderliggend gewricht kan optreden door ernstige contractie van de huid waardoor de patiënt ernstig geïnvalideerd kan raken. In een dergelijk geval spreekt men van een contractuur. Er blijkt nauwelijks literatuur beschikbaar te zijn met betrekking tot een nauwkeurige beschrijving van het beloop van contractie na een huidtransplantatie. In dit hoofdstuk vindt een follow-up plaats van wonden die gecreëerd werden om een contractuur van een brandwondenlitteken op te heffen. Al deze wonden werden behandeld met een gespleten autoloog huidtransplantaat. De resultaten van deze studie toonden aan dat littekens de eerste drie maanden contraheren. Na deze fase volgde een fase van relaxatie. Verder kon met behulp van regressie-analyse geen relatie aangetoond worden tussen de mate van contractie in combinatie met de leeftijd van de patiënt, de littekenlocatie alsook de aanwezigheid van myofibroblasten in het litteken.

http://www.nvpc.nl/proefdetail.php?id=103&word=

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 277
Grading comment
dank




Reference comments


48 mins
Reference: Pinkhof Medisch Engels

Reference information:
http://wordbook.nl/screenshots/Pinkhof_autografted.png

(Please note: I have zero medical knowledge; just thought this might be useful)

Michael Joseph Wdowiak Beijer
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4