KudoZ home » English to Dutch » Medical: Health Care

gender-sensitive

Dutch translation: met aandacht voor/rekening houdend met sekseverschillen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gender-sensitive
Dutch translation:met aandacht voor/rekening houdend met sekseverschillen
Entered by: Inge Dijkstra

13:57 Nov 19, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Medical: Health Care / competences
English term or phrase: gender-sensitive
In een beschrijving van kerncompetenties bij de verpleging van en zorg voor ouderen en gehandicapten.
Dit is de hele zin: "Ability to adjust nursing/caring measures to the needs of different target groups, e.g. to care in a *gender-sensitive* and cultural-sensitive way.

Ik kom uit op *seksespecifieke* zorgverlening, hoewel dat eigenlijk "gender-specific" is. Any suggestions? Thanks!
Inge Dijkstra
Netherlands
met aandacht voor sexeverschillen
Explanation:
zorg te verlenen met aandacht voor culturele- en sexeverschillen

is een oplossing
Selected response from:

Max Nuijens
Belarus
Grading comment
Deze oplossing vind ik echt de mooiste. Zoals je ziet, heb ik de suggesties/agrees van Erik e.a. meegenomen; jullie ook bedankt dus!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +6genderbewust
Katrien De Clercq
3 +4met aandacht voor sexeverschillen
Max Nuijens
4 +1seksegevoelige
Jessica Mulder
4seksegevoelige
Lianne van de Ven
3rekening houden met sekse
Fiona McBrien


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +6
genderbewust


Explanation:
Als je op Google "genderbewuste aanpak" intikt, dan zie je toch wel een aantal betrouwbare sites waarop dit wordt gebruikt...

http://register.consilium.europa.eu/pdf/nl/06/st09/st09967.n...

http://www.mvovlaanderen.be/pageview.aspx?pv_mid=6069

http://www.coe.int/T/E/Human_Rights/Equality/PDF_Rec(2002)5_...



Katrien De Clercq
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
0 min
  -> Bedankt!

agree  Bea Geenen: mooi!
1 min
  -> Bedankt!

agree  Michaël Temmerman
6 mins
  -> Bedankt!

agree  Theo Bernards
7 mins
  -> Bedankt!

agree  Jacob Winsemius
8 mins
  -> Bedankt!

agree  Ron Willems: ja, mooi
16 mins
  -> Bedankt!

disagree  Tina Vonhof: The worst case of Dunglish I've ever seen.
38 mins
  -> Op IATE kun je deze vertaling wel degelijk terugvinden. En dat mag toch wel een betrouwbare bron worden genoemd...

neutral  Lianne van de Ven: ik ben dezelfde mening toegedaan als Tina (IATE or not): zie ref onder "sexegevoelige"/tja, waar zijn vertalers dan goed voor?
1 hr
  -> Tja, waartoe dienen woordenboeken dan nog?

agree  hirselina: Dit is in Nederland de enig juiste term
1 hr
  -> Bedankt!

neutral  Max Nuijens: genoemde bronnen hebben vooral betrekking op (overheids)beleid, niet zozeer op competenties in de zorg.
3 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
seksegevoelige


Explanation:
.


    Reference: http://www.sshgelderland.nl/LiteratuurSSH/mvinzorg.pdf
Jessica Mulder
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lianne van de Ven: oops, ik ben het dus met jou eens. Deze zag ik over het hoofd voor ik het antwoord gaf.
13 mins
  -> Thx, ik ben het dus ook met jou eens!

neutral  hirselina: Neen, dit is een dubbelzinnige term!
1 hr

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
met aandacht voor sexeverschillen


Explanation:
zorg te verlenen met aandacht voor culturele- en sexeverschillen

is een oplossing

Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Deze oplossing vind ik echt de mooiste. Zoals je ziet, heb ik de suggesties/agrees van Erik e.a. meegenomen; jullie ook bedankt dus!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Boers: Of zorgverlening waarbij rekening wordt gehouden met sekse- en cultuurverschillen.
30 mins
  -> bedankt

agree  Tina Vonhof: De twee begrippen samengevoegd.
32 mins
  -> bedankt

agree  Titia Meesters: ook (vooral) met de variant van Erik, zeker wanneer verpleegkundigen deel uitmaken van de doelgroep waarvoor de tekst is bedoeld.
42 mins
  -> bedankt

agree  Kitty Brussaard: Zonder afbreekstreepje en geschreven als volgt: (i.e. met aandacht voor / rekening houdend met) 'culturele en sekseverschillen' :-) / Rekening houdend met deze verschillen bij het afstemmen van zorgmaatregelen op de behoeften van versch. doelgroepen :-)
6 hrs
  -> :-) zeer politiek correct, ik hoef je niets wijs te maken op dit gebied. De verpleger/ster in spe zal dergelijke teksten echter wellicht minder op waarde kunnen schatten ;-)

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rekening houden met sekse


Explanation:
Misschien kun je de zin omgooien en er iets van maken als zorgverlening die rekening houdt met sekse en cultuur?

Fiona McBrien
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
seksegevoelige


Explanation:
seksebewuste, seksegevoelige, seksespecifieke
"Tijdens dit congres werd onder
andere gesproken over de
seksegevoeligheid van de
gezondheidszorg, over het nut
van een seksespecifieke
benadering en over de wijze
waarop verpleegkundigen,
huisartsen, specialisten, maar
ook beleidsmedewerkers,
managers en onderzoekers op
sekseverschillen kunnen inspe-
len. Dergelijke seksebewuste
handelswijzen behoren tot de
zogenaamde seksespecifieke
hulpverlening.
http://www.sshgelderland.nl/LiteratuurSSH/mvinzorg.pdf
http://www.encyclo.nl/begrip/seksespecifieke hulpverlening
Seksespecifieke komt volgens deze definitie iha ook nog in aanmerking

Lianne van de Ven
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6