KudoZ home » English to Dutch » Medical: Health Care

deep reflexes

Dutch translation: diepe reflexen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:deep reflexes
Dutch translation:diepe reflexen
Entered by: Jilt

09:42 Feb 22, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical: Health Care / Medisch rapport ambulante behandeling - Neurologie
English term or phrase: deep reflexes
Best forum,

Wat is de vertaling van deze term? Ik krijg weinig hits voor "diepe reflexen"..

Context:
St: Symmetrische innervatie van de hersenzenuwen. Symmetrische diepe reflexen, geen piramidebaanverschijnselen.

Alvast dank!
Jilt
Jilt
Netherlands
diepe reflexen
Explanation:
Dit is wel goed. Google maar samen met NTGV:

http://www.ntvg.nl/publicatie/het-onderzoek-van-de-spierrekk...

In 1945 schreef Wartenberg een klassiek geworden verhandeling over het klinische onderzoek van de reflexen: ‘The examination of reflexes; a simplification’.5 Hij verwierp de term peesreflexen en gaf de voorkeur aan de term ‘diepe reflexen’, in overeenstemming met het feit dat de receptoren voor deze reflexen zich bevinden in de spierspoelen en dus in de spieren. Hij benadrukte dat de adequate stimulus bestaat uit kortdurende rek van de spierspoelen en dat de wijze waarop deze tot stand komt er niet veel toe doet. Zo kunnen de spierspoelen behalve door rek via een pees ook gestimuleerd worden door een tikje op een bot dat met de spier is verbonden, zoals bij de masseterreflex. Voordat dit mechanisme bekend was, werd aangenomen dat de receptoren zich behalve in de pezen ook in het periost bevinden.6 De onjuiste term ‘pees-en periost-reflexen’ herinnert nog aan deze opvatting.

Aangezien rek van de spierspoelen de adequate stimulus is voor het opwekken van de reflex, verdient de term spierrekkingsreflex de voorkeur. Afzonderlijke reflexen kunnen worden genoemd naar de spier waarin ze optreden, zoals voor de armreflexen vaak al gebeurt: bicepsreflex en tricepsreflex. Tegen termen zoals kniepeesreflex en achillespeesreflex bestaat weinig bezwaar, zolang men zich realiseert dat de receptoren voor deze reflexen zich niet in de pezen bevinden.

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2012-02-22 10:02:13 GMT)
--------------------------------------------------

Peesreflexen wordt echter wel veel meer gebruikt:

http://www.dokterdokter.nl/encyclopedie/7187/peesreflex

http://www.encyclo.nl/begrip/peesreflex
Selected response from:

Josephine Isaacs
Australia
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2diepe reflexenJosephine Isaacs
4Spierrekkingsreflexen
Lena Vanelslander
3diepe peesreflexen
Hermine M. Slootweg


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Spierrekkingsreflexen


Explanation:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reflex_(biologie) compare with English version.

Lena Vanelslander
Italy
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
diepe peesreflexen


Explanation:
Ik krijg wel veel hits hiervoor.

Hermine M. Slootweg
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
diepe reflexen


Explanation:
Dit is wel goed. Google maar samen met NTGV:

http://www.ntvg.nl/publicatie/het-onderzoek-van-de-spierrekk...

In 1945 schreef Wartenberg een klassiek geworden verhandeling over het klinische onderzoek van de reflexen: ‘The examination of reflexes; a simplification’.5 Hij verwierp de term peesreflexen en gaf de voorkeur aan de term ‘diepe reflexen’, in overeenstemming met het feit dat de receptoren voor deze reflexen zich bevinden in de spierspoelen en dus in de spieren. Hij benadrukte dat de adequate stimulus bestaat uit kortdurende rek van de spierspoelen en dat de wijze waarop deze tot stand komt er niet veel toe doet. Zo kunnen de spierspoelen behalve door rek via een pees ook gestimuleerd worden door een tikje op een bot dat met de spier is verbonden, zoals bij de masseterreflex. Voordat dit mechanisme bekend was, werd aangenomen dat de receptoren zich behalve in de pezen ook in het periost bevinden.6 De onjuiste term ‘pees-en periost-reflexen’ herinnert nog aan deze opvatting.

Aangezien rek van de spierspoelen de adequate stimulus is voor het opwekken van de reflex, verdient de term spierrekkingsreflex de voorkeur. Afzonderlijke reflexen kunnen worden genoemd naar de spier waarin ze optreden, zoals voor de armreflexen vaak al gebeurt: bicepsreflex en tricepsreflex. Tegen termen zoals kniepeesreflex en achillespeesreflex bestaat weinig bezwaar, zolang men zich realiseert dat de receptoren voor deze reflexen zich niet in de pezen bevinden.

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2012-02-22 10:02:13 GMT)
--------------------------------------------------

Peesreflexen wordt echter wel veel meer gebruikt:

http://www.dokterdokter.nl/encyclopedie/7187/peesreflex

http://www.encyclo.nl/begrip/peesreflex

Josephine Isaacs
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 26
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hermine M. Slootweg: mee eens, zie ook mijn antwoord
4 mins

agree  Carolien de Visser
1 hr