KudoZ home » English to Dutch » Medical: Instruments

keyed filler

Dutch translation: zie onder


15:35 Nov 20, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: keyed filler
Er zijn, zo stelt de tekst, drie vulsystemen:
Halothane, enflurane, and isoflurane use color-coded, keyed fillers

keyed fillers??
garthpuddle
Netherlands
Dutch translation:zie onder
Explanation:
een "keyed" dinges is meestal een dinges dat is voorzien van een lipje/uitsparing/gleuf/ribbel of iets dergelijks, waardoor hij maar op een manier ergens op past (of maar op één bepaalde andere dinges past).

deze "fillers" zijn blijkbaar voorzien van een kleurcode en bovendien van een dergelijke "key", zodat ze niet per ongeluk op een verkeerde dinges kunnen worden aangesloten.

denk ik.
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
vulstuk met rand -prima & bedankt Henk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vulsysteem met afsluiterwimdg
3veiligheidsvulsysteem / gecodeerd vulsysteem
Sindy Cremer
2 +1zie onder
Ron Willems


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
zie onder


Explanation:
een "keyed" dinges is meestal een dinges dat is voorzien van een lipje/uitsparing/gleuf/ribbel of iets dergelijks, waardoor hij maar op een manier ergens op past (of maar op één bepaalde andere dinges past).

deze "fillers" zijn blijkbaar voorzien van een kleurcode en bovendien van een dergelijke "key", zodat ze niet per ongeluk op een verkeerde dinges kunnen worden aangesloten.

denk ik.

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 59
Grading comment
vulstuk met rand -prima & bedankt Henk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Als ik die andere vraag bekijk, is het een vulstuk / vulsysteem / vulmechanisme met opstaande rand, vulrand of zo, vermoedelijk rond. In dat geval "vulstuk met rand" of "vulstuk met ring"
6 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vulsysteem met afsluiter


Explanation:
met kleppen om de betreffende stoffen te doseren

wimdg
Specializes in field
Native speaker of: Dutch

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
veiligheidsvulsysteem / gecodeerd vulsysteem


Explanation:
Het gaat er kennelijk om dat het apparaat uitsluitend met het juiste middel gevuld wordt :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isofluraanverdamper
Alle dampvormige anesthetica hebben specifieke eigenschappen en mogen daarom alleen worden gebruikt in een verdamper die daarvoor is ontworpen. Door een speciaal vulsysteem dat alleen past voor het juiste middel (key-filler) kan de verdamper worden gevuld met vloeistof.

http://www.veterinarytechnics.com/assets/files/Catalogus Vet...
“Met veiligheidsvulsysteem (key filler).”
en
“Voor het op veilige wijze vullen van alle moderne
Isofluraanverdampers met gecodeerd vulsysteem.
(key filler)
Het is met het key filler systeem onmogelijk een
verdamper te vullen met een niet daarvoor bestemd
middel.”


--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2008-11-20 22:54:13 GMT)
--------------------------------------------------

"Medicatie-afhankelijke vulsystemen" volgens de EU:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2...

(pag 3: "EN ISO 5360:2007
Anesthesie-vernevelaars;Medicatie-afhankelijke vulsystemen (ISO 5360:2006)"

Sindy Cremer
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor de documentatie - heel nuttig & handig!