KudoZ home » English to Dutch » Medical: Pharmaceuticals

inclusion criteria

Dutch translation: inclusiecriteria


02:15 Nov 22, 2008
English to Dutch translations [Non-PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / clinical trials
English term or phrase: inclusion criteria
Context: "the study inclusion/exclusion criteria were designed to reflect clinical practice"

inclusie-criteria?
insluitingscriteria?

Both don't sound half as good as the 'uitsluitingscriteria' for 'exclusioncriteria'. The answer may be real obvious to some of you, but it just won't come to me.... Any suggestions?
Tineke Van Beukering
Australia
Dutch translation:inclusiecriteria
Explanation:
I recently translated some MEC documents into English and the Dutch in those documents was in- and exclusiecriteria.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-11-22 17:40:36 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry about the link if it caused anyone any problems.

Here is another link from the CCMO website - it's the ABR form where inclusiecriteria and exclusiecriteria are also used:
http://www.ccmo-online.nl/hipe/uploads/downloads_catp/ABR_ok...
Selected response from:

orangeworld
United Kingdom
Grading comment
Een hele interessante situatie: de suggestie van Lianne was precies waar ik naar op zoek was, want inclusiecriteria klinkt zo on-nederlands. Maar het anwoord van Orangeworld, meer internet research en alle opmerkingen van andere collega's hebben me doen inzien dat inclusiecriteria toch echt de term is die er het meest voor gebruikt wordt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8inclusiecriteria
orangeworld
4 +4criteria voor deelname aan
Lianne van de Ven


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
criteria voor deelname aan


Explanation:
of de criteria om al dan niet in de studie te kunnen worden opgenomen, of om al dan niet mee te kunnen doen aan....

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-11-22 04:41:14 GMT)
--------------------------------------------------

Got it.

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Notes to answerer
Asker:

Asker: Bedankt Lianne, daar was ik nou precies naar op zoek! Soms staar je je helemaal blind en zie je de voor de hand liggende oplossingen over het hoofd....

Asker: reuze bedankt voor je input Lianne! Ik heb uiteindelijk toch het andere antwoord moeten kiezen, zie uitleg daarbij.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  analytical
1 hr

agree  Christoph Verplancke: "Criteria voor deelname" als de selectie vooraf gebeurt.
6 hrs

agree  Tina Vonhof
12 hrs

agree  Kitty Brussaard
1 day16 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
inclusiecriteria


Explanation:
I recently translated some MEC documents into English and the Dutch in those documents was in- and exclusiecriteria.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-11-22 17:40:36 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry about the link if it caused anyone any problems.

Here is another link from the CCMO website - it's the ABR form where inclusiecriteria and exclusiecriteria are also used:
http://www.ccmo-online.nl/hipe/uploads/downloads_catp/ABR_ok...



    Reference: http://www.minerva-ebm.be/articles/nl/woordenlijst/inclusiec...
orangeworld
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Een hele interessante situatie: de suggestie van Lianne was precies waar ik naar op zoek was, want inclusiecriteria klinkt zo on-nederlands. Maar het anwoord van Orangeworld, meer internet research en alle opmerkingen van andere collega's hebben me doen inzien dat inclusiecriteria toch echt de term is die er het meest voor gebruikt wordt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
0 min

agree  Christoph Verplancke: ! Mijn virusscanner detecteert een worm voor de reference link.
3 hrs

neutral  Lianne van de Ven: Ik ga het hier niet mee eens zijn want ik vind het lelijk Nederlands, maar het komt wel ongelooflijk vaak voor, helaas...//ps: geen probleem met de link: een doodgewoon html document
7 hrs

agree  wimdg: inclusiecriteria is correct. Heb ook al eens "toelatingscriteria" en "uitsluitingscriteria" (dit laatste voor exclusiecriteria) gebruikt
8 hrs

agree  Titia Meesters: inderdaad niet mooi maar wel algemeen gebruikt
10 hrs

agree  Inge Dijkstra: helemaal eens met Titia!
14 hrs

agree  hilde schuermans
16 hrs

agree  Kitty Brussaard: Linguistic reality and linguistic esthetics are often entirely different things :-)
1 day6 hrs

agree  Antoinette Verburg
3 days11 hrs