KudoZ home » English to Dutch » Medical: Pharmaceuticals

In case of service after oestrus detection/ In case of fixed time service

Dutch translation: inseminatie na ovulatie-inductie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fixed time service
Dutch translation:inseminatie na ovulatie-inductie
Entered by: Marjolein Verhulsdonck-Roest

09:58 Dec 12, 2010
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2010-12-15 14:54:09 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / veterinary medicine
English term or phrase: In case of service after oestrus detection/ In case of fixed time service
In het eerste geval gaat het om "dekking na oestrus detectie" of "dekking na bronstwaarneming".

In het tweede geval begrijp ik niet zo goed wat "fixed time service" is.
Zou het kunnen dat het met kunstmatige inseminatie te maken heeft?

De tekst is een wetenschappelijke bijsluiter voor een medicijn voor het behandelen van ovariële cysten.
KimDepovere
Belgium
inseminatie na ovulatie-inductie
Explanation:
Vaak wordt de merrie of de koe (dat blijkt niet uit je context) ingespoten met een middel om de ovulatie of eisprong op te wekken (te induceren). Op een vast tijdstip hierna kan dan worden geïnsemineerd, met een grotere kans op dracht.
Selected response from:

Marjolein Verhulsdonck-Roest
Netherlands
Grading comment
Heel erg bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1inseminatie na ovulatie-inductie
Marjolein Verhulsdonck-Roest
3inseminatie na bronstinductie
Koen Speetjens


Discussion entries: 8





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
fixed time service
inseminatie na ovulatie-inductie


Explanation:
Vaak wordt de merrie of de koe (dat blijkt niet uit je context) ingespoten met een middel om de ovulatie of eisprong op te wekken (te induceren). Op een vast tijdstip hierna kan dan worden geïnsemineerd, met een grotere kans op dracht.

Marjolein Verhulsdonck-Roest
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Heel erg bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Koen Speetjens: Kan ook. (Ik zag je bijdrage niet voor de mijne ingestuurd had.) Ik denk niet dat het verschil tussen ovulatie en bronst in de praktijk zo groot is.
50 mins

35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fixed time service
inseminatie na bronstinductie


Explanation:
(Ik heb de bronterm aangepast, aangezien je geen problemen had met het eerste gedeelte.)

Ik ga ervan uit dat hier sprake is van een opwekking van de bronst met behulp van hormonen. Dan volgt de bronst een bepaalde tijd na de toediening van de hormonen. Wordt onder andere gebruikt om de bronst te synchroniseren.

Hoeft niet perse te maken te hebben met KI, maar de "service" (mooie uitdrukking trouwens...) kan ook door natuurlijke inseminatie (bedekking) gebeuren.

De vertaling van "service" is dan nog niet zo eenvoudig: met (be)dekking heb je het alleen over de natuurlijke methode. Als je "bevruchting" gebruikt, ga je er eigenlijk al van uit de eicel wordt bevrucht, en dat is niet altijd het geval. Bij "inseminatie" krijg je al het idee van KI, maar ik denk toch dat dit hier de beste uitdrukking is als je onderscheid maakt tussen natuurlijke en kunstmatige inseminatie.



    Reference: http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/200004.pdf
Koen Speetjens
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Marjolein Verhulsdonck-Roest: In geval van ovulatie-inductie hoef je niet te wachten op tekenen van tochtigheid/hengstigheid. Dan kun je gewoon insemineren op een vast tijdstip na de injectie. Natuurlijke dekking komt in de veehouderij amper meer voor.
1 hr