KudoZ home » English to Dutch » Meteorology

accumulating

Dutch translation: neerslag (tot)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:accumulating
Dutch translation:neerslag (tot)
Entered by: Lianne van de Ven

10:09 Nov 17, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Science - Meteorology / weather
English term or phrase: accumulating
Een reeks weertermen zonder context.

Met zinnen als:

- accumulating up to an additional 2 cm
- accumulating 60-90 cm
- accumulating an additional 5-10 cm

Kan ik in weertermen niet gewoon spreken van een 'accumulatie'(als het om sneeuw of zo gaat)?

Of heeft iemand een ander idee?

Bij voorbaat dank.
Judith Verschuren
neerslag (tot)
Explanation:
Het kan ook om regen gaan, en ik zou neerslag tot 2cm of 2cm neerslag gebruiken.
http://www.ehow.com/how_2074722_measure-rain-accumulation.ht...
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
Ik heb inderdaad voor neerslag gekozen, aangezien het om sneeuw, regen of ijzel kan gaan
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2weglaten
Desiree Tonino
4 +1ophopenLinda Ferwerda
3neerslag (tot)
Lianne van de Ven
3ophopend
peter arnout


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ophopen


Explanation:
.

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Dit is een correct vertaling van de bronterm, maar ik denk dat omgooien beter is (zoals voorgesteld door Désirée)
32 mins

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ophopend


Explanation:
sneeuw hoopt zich op, denk ik?

peter arnout
Belgium
Native speaker of: Dutch

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
weglaten


Explanation:
extra sneeuwval (denk ik dat hier bedoeld wordt) van 2 cm
(sneeuwval) tussen de 60 en 90 cm (of van...tot)
extra (sneeuwval) van 5 tot 10 cm
Zoiets?



--------------------------------------------------
Note added at 44 mins (2008-11-17 10:53:43 GMT)
--------------------------------------------------

Het ligt ook erg aan de context en je doelgroep: als het voor de doorsnee-lezer duidelijk moet zijn, zou ik het zeker weglaten en de zin omgooien. Als het voor weerlieden bestemd is, zou ik er wel een vakterm tegenaan gooien.

Desiree Tonino
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Zoiets lijkt me het beste inderdaad.
31 mins
  -> Dank je, J-W

agree  José Gralike
46 mins
  -> Thx, José

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
neerslag (tot)


Explanation:
Het kan ook om regen gaan, en ik zou neerslag tot 2cm of 2cm neerslag gebruiken.
http://www.ehow.com/how_2074722_measure-rain-accumulation.ht...

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik heb inderdaad voor neerslag gekozen, aangezien het om sneeuw, regen of ijzel kan gaan




Voters for reclassification
as
PRO / non-PRO
Non-PRO (1): Christoph Verplancke