KudoZ home » English to Dutch » Military / Defense

air warden

Dutch translation: lid van de luchtbescherming

07:46 Oct 22, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Military / Defense
English term or phrase: air warden
... a blackout torch pricking among the wreckage and a air warden calling out, 'Hallo?...
In de Van Dale staat voor air warden = luchtbeschermingshoofd, maar dit is niet echt iets wat lekker leest. Heeft iemand een betere oplossing?
xxxAnneke Panel
Netherlands
Dutch translation:lid van de luchtbescherming
Explanation:
Je zou het op deze manier in een paar woorden kunnen opbreken, dat bekt net wat lekkerder. Als het woord ergens anders in de tekst voorkomt, zou je daar een kleine omschrijving in kunnen voegen van wat deze figuren eigenlijk doen. (Ervoor zorgen dat iedereen zich aan de verduisteringsregels e.d. houdt en de leiding nemen bij blus- en reddingswerkzaamheden).
Selected response from:

Friso Holtkamp
Grading comment
Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dit antwoord vind ik het meest geschikt. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken! Anneke
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4luchtwacht
Henk Peelen
4blokhoofd luchtbeschermingsdienst
xxxmariette
3lid van de luchtbescherming
Friso Holtkamp
2luchtbewakingsdienst
rodi


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lid van de luchtbescherming


Explanation:
Je zou het op deze manier in een paar woorden kunnen opbreken, dat bekt net wat lekkerder. Als het woord ergens anders in de tekst voorkomt, zou je daar een kleine omschrijving in kunnen voegen van wat deze figuren eigenlijk doen. (Ervoor zorgen dat iedereen zich aan de verduisteringsregels e.d. houdt en de leiding nemen bij blus- en reddingswerkzaamheden).

Friso Holtkamp
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 5
Grading comment
Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dit antwoord vind ik het meest geschikt. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken! Anneke

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
luchtbewakingsdienst


Explanation:
ik zou eerder voor deze term kiezen cfr. parking warden = parkingwachter
Vrijdagmorgen vroeg hebben enkele tientallen personen in Twente een vreemd lichtgevend voorwerp waargenomen. Twee politiemensen in Enschede zagen het van richying en kleur veranderde voorwerp in de richting van Losser bewegen. het licht werd ook waargenomen door het personeel van de luchtbewakingsdienst van de vliegbsis Twenthe. Even later kwamen identieke meldingen binnen van bewakingspersoneel van de technische hogeschool Twente in Enschede.


rodi
Belgium
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
Notes to answerer
Asker: Verhaal speelt in WOII...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: ehm... dus de hele dienst roept in koor: 'Hallo'? ;-)
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
luchtwacht


Explanation:
zou ik zeggen.
warden lijkt me gerelateerd aan het Duitse warten = wachten in de betekenis van de wacht houden.
Omdat men spreekt "a air warden" moeten we niet zozeer aan een hoge functie denken, dan had er eerder "the air warden" gestaan.


Internetreferentie:
Een SS-hauptman beantwoorde het saluut van onze luchtwacht en riep toen `halten`, maar onze chauffeur gaf volgas vooruit en we waren al de hoek om en uit het zicht voor de geweerschutters konden aaleggen.


    Reference: http://www.elburgaj.com/verhalen/siebrand.html
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  123xyz: klinkt goed
1 hr

agree  Benny Raemaekers
4 hrs

agree  Antoinette Verburg: leest het lekkerst, bekt het best
21 hrs

agree  Jooske: ja, luchtbewaarder, luchtwacht
22 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
blokhoofd luchtbeschermingsdienst


Explanation:
Air warden komt van air-raid warden (Van Dale) en betekent het blokhoofd van de luchtbeschermingsdienst.
De LBD had afdelingen in alle stadswijken en dorpen. Per 200-300 gezinnen was er een 'blokploeg' geleid door een 'blokhoofd'.


    Reference: http://regionaalarchief.tilburg.nl/studiezaal/inventarissen/...
    Reference: http://superspike.scep.nl/verzet/encyclopedie/index.lhtml?-t...
xxxmariette
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch