KudoZ home » English to Dutch » Mining & Minerals / Gems

scalping

Dutch translation: bovenste laag van (een/de) steengroeve afgraven (desnoods 'scalperen van steengroeve')


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:quarry scalping
Dutch translation:bovenste laag van (een/de) steengroeve afgraven (desnoods 'scalperen van steengroeve')
Entered by: Evert DELOOF-SYS

03:40 Nov 16, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems
English term or phrase: scalping
Quarry scalping, limestone taken from the top face of the quarry
Linda
bovenste laag van (een/de) steengroeve afgraven (desnoods 'scalperen van steengroeve')
Explanation:
Naar analogie met het 'afgraven van de bovenste bodemlaag' bij wegenwerken, denk ik dat je dit hier ook kunt gebruiken: 'het afgraven van de bovenste laag kalksteen van een steengroeve'.

Een 'steengroeve scalperen' zal ook wel begrepen worden, maar daarvoor heb ik geen referenties gevonden.


HTH
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Dank je wel, Evert!

Groeten,

Linda
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bovenste laag van (een/de) steengroeve afgraven (desnoods 'scalperen van steengroeve')
Evert DELOOF-SYS
4wegnemen van de toplaag
Davorka Grgic


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wegnemen van de toplaag


Explanation:
...a suggestion.

van Dale:

5 ( Amerikaans-Engels ) van de toplaag ontdoen
aftoppen, afgraven, gelijk maken

HTH


    see above
Davorka Grgic
Native speaker of: Native in CroatianCroatian, Native in SpanishSpanish

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bovenste laag van (een/de) steengroeve afgraven (desnoods 'scalperen van steengroeve')


Explanation:
Naar analogie met het 'afgraven van de bovenste bodemlaag' bij wegenwerken, denk ik dat je dit hier ook kunt gebruiken: 'het afgraven van de bovenste laag kalksteen van een steengroeve'.

Een 'steengroeve scalperen' zal ook wel begrepen worden, maar daarvoor heb ik geen referenties gevonden.


HTH

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 2
Grading comment
Dank je wel, Evert!

Groeten,

Linda