KudoZ home » English to Dutch » Music

time name

Dutch translation: notenwaarde


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:time name
Dutch translation:notenwaarde
Entered by: Shayna Barby

09:10 May 22, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Music / Music
English term or phrase: time name
Theorie-examen (muziek)

Give the time name (e.g. minim or half note) of the rest in the last bar.

Time name is m.i. niet hetzeldfe als tempo. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.
Shayna Barby
notenwaarde
Explanation:
Geef de notenwaarde (hele, halve rust) van de rust in de laatste maat.

Let er op dat minim en halve rust in het Engels hetzelfde betekenen.

En je hebt volkomen gelijk. Time name is verdraaid niet hetzelfde als tempo.

De time name is de notenwaarde: hele, halve, vierde, achtste, ... noot.

Het tempo is de snelheid waarmee die noten worden gespeeld: moderato, largo, presto (allemaal gewoon overgenomen uit het Italiaans).


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-22 20:56:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Ter aanvulling:

Een notenwaarde is een relatieve tijdsduur, een tempo is een absolute tijdsduur:

Een halve noot duurt half zo lang als een hele. Een zestiende noot duurt half zo lang als een achtste.

Maar het tempo geeft de snelheid aan waarmee die noten worden gespeeld. Een vierde noot (of kwartnoot) die Largo wordt gespeeld, duurt heel wat langer dan een vierde noot die prestissimo wordt gespeeld.

In beide gevallen echter, duurt een achtste noot precies half zo lang als een vierde noot (behalve als er bijvoorbeeld triolen in het spel zijn, maar dat doet hier niet ter zake).
Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
Hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2notenwaarde
vixen
5notenwaarde
Bart B. Van Bockstaele
4tempo
Henk Peelen
4Zoals Henk Peelen hierboven aangeeftMeturgan


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
notenwaarde


Explanation:
Notenvormen en notenwaarden
In de muziek worden langere en kortere klanken aangegeven met verschillende notensymbolen. Ieder symbool heeft een waarde ten opzichte van de ander. we kennen hele noten, halve noten, kwartnoten, achste noten, zestiende noten enz.
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002bmuziek2...

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Ghysels
1 hr

agree  Bart B. Van Bockstaele: zie hieronder
11 hrs
  -> thank you

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tempo


Explanation:
volgens mij is tempo wel goed.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan: Zie hieronder
3 hrs

disagree  Bart B. Van Bockstaele: tempo en notenwaarde hebben niets met elkaar te maken.
11 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Zoals Henk Peelen hierboven aangeeft


Explanation:
tempo. [0] the speed of music. Tempo marks are normally indicated in one of two ways: 1. as an Italian word, e.g. allegro=fast, lento=slow, or, 2. as a metronome mark, e.g. quarter note=144, meaning there are to be 144 quarter notes per minute.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-22 12:47:27 (GMT)
--------------------------------------------------

tempo = time
indicated by names as mentioned above

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-22 12:50:09 (GMT)
--------------------------------------------------

tempo = time

indicated by names as mentioned above


    Reference: http://solo1.home.mindspring.com/glossary.htm
Meturgan
Hungary

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
notenwaarde


Explanation:
Geef de notenwaarde (hele, halve rust) van de rust in de laatste maat.

Let er op dat minim en halve rust in het Engels hetzelfde betekenen.

En je hebt volkomen gelijk. Time name is verdraaid niet hetzelfde als tempo.

De time name is de notenwaarde: hele, halve, vierde, achtste, ... noot.

Het tempo is de snelheid waarmee die noten worden gespeeld: moderato, largo, presto (allemaal gewoon overgenomen uit het Italiaans).


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-22 20:56:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Ter aanvulling:

Een notenwaarde is een relatieve tijdsduur, een tempo is een absolute tijdsduur:

Een halve noot duurt half zo lang als een hele. Een zestiende noot duurt half zo lang als een achtste.

Maar het tempo geeft de snelheid aan waarmee die noten worden gespeeld. Een vierde noot (of kwartnoot) die Largo wordt gespeeld, duurt heel wat langer dan een vierde noot die prestissimo wordt gespeeld.

In beide gevallen echter, duurt een achtste noot precies half zo lang als een vierde noot (behalve als er bijvoorbeeld triolen in het spel zijn, maar dat doet hier niet ter zake).



    Reference: http://www.kuleuven.ac.be/facdep/arts/bib/rism/incipit.htm
Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank!