KudoZ home » English to Dutch » Other

so I got immunity

Dutch translation: Dus werd ik vrijgesteld van vervolging.


09:49 Nov 3, 2001
English to Dutch translations [Non-PRO]
English term or phrase: so I got immunity
Een marinier die vroeger lid was van een bende blijkt getuige geweest te zijn van een moord door een bendelid. Hij is nu beschermd getuige. Hij zegt: I knew if I went to the cops my gang would smoke me. So I got immunity.

Kan iemand mij met dat laatste zinnetje helpen?
Sandra
Dutch translation:Dus werd ik vrijgesteld van vervolging.
Explanation:
Een laatste suggestie uit de Van Dale:

wat meer algemene zin, zonder de juridische haken en ogen die in de termen onschendbaarheid of immuniteit zitten. Opties genoeg nu dacht ik zo.

Succes
Selected response from:

xxxtasman
Grading comment
Bedankt voor jouw voorstel! Groetjes, Sandra.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Dus werd ik vrijgesteld van vervolging.xxxtasman
4 +1ik heb immuniteit gekregen
Marijke Mayer
4 +1anonieme getuige
Ellemiek Drucker
4Immuniteit/onschendbaarheid
Tina Vonhof


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
anonieme getuige


Explanation:
Hoi Sandra,

Ik stel voor om anonieme getuige te gebruiken.

Anonieme getuige: Getuige in een strafproces wiens identiteit niet wordt onthuld, omdat hij daadwerkelijk gevaar loopt door te getuigen. De anonieme getuige wordt verhoord door de
rechter-commissaris.
Bron:http://members.tripod.lycos.nl/lexicografie/jurid.html

Op voorstel van de Minister van Justitie keurde de Ministerraad een voorontwerp van wet goed met betrekking tot de anonieme getuigen.
Reeds meerdere malen werd vanuit diverse
hoeken gewezen op de noodzaak om de personen te beschermen die
getuigenissen afleggen in het kader van strafonderzoeken tegen de
georganiseerde zware misdaad of die er op een andere manier aan
meewerken (*)
Bron:http://www.cass.be/justice/nl_htm/politique/html_pol_communi...

Ter info en vergelijking, context en definitie van immunity.
"The legal team for Monica Lewinsky and Independent Counsel Ken Starr's office are continuing to try to reach an agreement in which Lewinsky would
receive immunity from prosecution in exchange for her full cooperation in the investigation."
Bron:http://www.cnn.com/ALLPOLITICS/1998
/06/22/lewinsky/

immunity: (From Latin immunitas: "freedom from public service.") Freedom or exemption from a burden or duty, such as from the obligation to appear before a court.
Bron :http://august1.com/pubs/dict/i.ht

Succes en groetjes
Ellemiek


Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 57

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Maar 'immunity from prosecution' kan nog wel bekenen dat men moet getuigen.
13 mins

neutral  Marijke Mayer: er staat niet bij dat hij anoniem blijft (dat wordt'ie pas nade plastische chirurgie :-))
1 hr

46 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Immuniteit/onschendbaarheid


Explanation:
"Ik wist dat als ik naar de politie zou gaan mijn bende (of: gang) achter me aan zou komen (of zelfs: me van kant zou maken). Dus heb ik een beroep gedaan op mijn immuniteit (of: onschendbaarheid)".

Met andere woorden, hij heeft de politie alles verteld, inclusief zijn eigen aandeel daarin, en in ruil daarvoor gaan de bendeleden de gevangenis in maar hij zelf gaat vrijuit.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 423

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Marijke Mayer: In de Grondwet staat dat alleen de Koning en eventueel ministers parliamentiar onschendbaar zijn. Maar of een getuige?
1 hr
  -> Dit is Amerika.

49 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ik heb immuniteit gekregen


Explanation:
Hoi Sandra, zoals je al aangaf. Hij is beschermd, ofwel, hij kan niet veroordeeld worden voor de door hem begane criminele feiten, in ruil voor het getuigen (tegen zijn vroegere vriendjes van de bende). In Amerika gaan ze zelfs heel ver om die z.g. 'snitches' of 'rats' (klikspanen) 'die zijn gaan zingen' 'they are singing' (verklikken), d.m.v. het z.g. witness protection program te beschermen. Dat is weer een ander verhaal!

Zoals je ook kunt opmaken uit de tekst: "They'd smoke me". "Dan wordt ik levend gevild!"

Dus deze uitdrukking van immuniteit wordt ook in België gebruikt volgens onderstaand referenties.

republiek Vlaanderen
... burger) beide paswoorden heb gekregen. Deze verkiezingen worden ... personen. Bijgevolg vraag ik: 1. dat de ... is die parlementsleden immuniteit verleent. Het ...
repflanders.tripod.com/nlrecht.html

De Groene 14-7-2001: Gidsland België
... maanden onder ogen heeft gekregen. Alleen vier Rwandezen werden ... te wegen of de immuniteit
van de aangeklaagde ... uit de hand lopen. «Ik heb er geen probleem ...
www.groene.nl/2001/0128/pv_belgie.html

(Google)

Groetjes,
Marijke

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
6 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Dus werd ik vrijgesteld van vervolging.


Explanation:
Een laatste suggestie uit de Van Dale:

wat meer algemene zin, zonder de juridische haken en ogen die in de termen onschendbaarheid of immuniteit zitten. Opties genoeg nu dacht ik zo.

Succes

xxxtasman
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 49
Grading comment
Bedankt voor jouw voorstel! Groetjes, Sandra.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Ja, dit kan ook.
1 day 7 hrs

agree  Nietmeeractief: Dit lijkt mij de juiste Nederlandse uitdrukking. We zitten niet in België.
1 day 8 hrs