KudoZ home » English to Dutch » Other

womynist

Dutch translation: Dolle Mina's


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:womynist
Dutch translation:Dolle Mina's
Entered by: Evert DELOOF-SYS

08:12 Dec 8, 2001
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: womynist
Komische film waarin allerlei (politieke) groeperingen op de hak genomen. Alles wordt sterk overdreven dus en er worden fantasienamen gebruikt. De feministen worden 'womynists' genoemd. Wie weet een leuke?
Sikkema
Dolle Mina's
Explanation:
Of dit 'leuk' is, kan ik niet onmiddellijk zelf beoordelen :), maar je hebt er alvast een andere term voor dan het gebruikelijke 'feministen'. De Dolle Mina's hielden er ook zeer sterke (en soms misschien ook wel een beetje overdreven) overtuigingen op na.

Ref.:
"Over naar Dolle Mina. Een groep die op ludieke wijze actie voerde tegen onder andere de dubbele seksuele moraal en voor gratis crèches en abortus. Hoewel dit nieuwe onderwerpen waren, konden de media voor een referentiekader teruggrijpen op de seksuele revolutie. Net als bij de andere "vrouwengroepen" konden de journalisten de deelname van mannen eraan niet begrijpen. De verklaring ervoor wordt dat Dolle Mina's leuk zijn voor mannen. Want zij zijn spannende, uitdagende vrouwen.

De journalisten besteden zo goed als geen aandacht aan de achtergronden van de acties van Dolle Mina. Zeker niet aan het feit dat Dolle Mina vrouwenstrijd zag als een onderdeel van de anti-kapitalistische strijd. De journalisten waren uitgekeken op de sociale bewegingen uit de jaren 60, die volgens hen te zwaarwichtig waren geworden. Toen Dolle Mina een congres ging houden, waren de journalisten dan ook erg teleurgesteld.

Dan de praatgroepen. Deze zijn ontstaan uit frustratie over het feit dat MVM en Dolle Mina zich niet met de persoonlijke problemen van deelneemsters bezighielden. De bedoeling van de praatgroepen is bewustwording over de manier waarop maatschappelijke structuren in persoonlijke ervaringen terugkeren. Aan deze groepen mochten geen mannen deelnemen, omdat dit haaks staat op het idee van gedeelde vrouwelijke ervaringen. Bovendien had de ervaring met Dolle Mina geleerd dat mannen de beweging snel domineren. Deze groepen kenden geen woordvoersters, programma of hiërarchie. Sommigen zagen de praatgroepen als een fase in de vrouwenstrijd. Anderen zagen er de mogelijkheid in van het bedrijven van een nieuwe en andere manier van politiek, door een collectieve vrouwenmacht."

HTH

Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Het enige bezwaar is dat Dolle Mina's echt bestaan, het moest een fantasiewoord zijn. Maar bijzonder bedankt, met dit antwoord kwam ik op het idee er dan Malle Mina's van te maken (of Gekke Mina's, Dolle Rita's etc.)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Dolle Mina's
Evert DELOOF-SYS
4Dolle Mina's


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Dolle Mina's


Explanation:
Of dit 'leuk' is, kan ik niet onmiddellijk zelf beoordelen :), maar je hebt er alvast een andere term voor dan het gebruikelijke 'feministen'. De Dolle Mina's hielden er ook zeer sterke (en soms misschien ook wel een beetje overdreven) overtuigingen op na.

Ref.:
"Over naar Dolle Mina. Een groep die op ludieke wijze actie voerde tegen onder andere de dubbele seksuele moraal en voor gratis crèches en abortus. Hoewel dit nieuwe onderwerpen waren, konden de media voor een referentiekader teruggrijpen op de seksuele revolutie. Net als bij de andere "vrouwengroepen" konden de journalisten de deelname van mannen eraan niet begrijpen. De verklaring ervoor wordt dat Dolle Mina's leuk zijn voor mannen. Want zij zijn spannende, uitdagende vrouwen.

De journalisten besteden zo goed als geen aandacht aan de achtergronden van de acties van Dolle Mina. Zeker niet aan het feit dat Dolle Mina vrouwenstrijd zag als een onderdeel van de anti-kapitalistische strijd. De journalisten waren uitgekeken op de sociale bewegingen uit de jaren 60, die volgens hen te zwaarwichtig waren geworden. Toen Dolle Mina een congres ging houden, waren de journalisten dan ook erg teleurgesteld.

Dan de praatgroepen. Deze zijn ontstaan uit frustratie over het feit dat MVM en Dolle Mina zich niet met de persoonlijke problemen van deelneemsters bezighielden. De bedoeling van de praatgroepen is bewustwording over de manier waarop maatschappelijke structuren in persoonlijke ervaringen terugkeren. Aan deze groepen mochten geen mannen deelnemen, omdat dit haaks staat op het idee van gedeelde vrouwelijke ervaringen. Bovendien had de ervaring met Dolle Mina geleerd dat mannen de beweging snel domineren. Deze groepen kenden geen woordvoersters, programma of hiërarchie. Sommigen zagen de praatgroepen als een fase in de vrouwenstrijd. Anderen zagen er de mogelijkheid in van het bedrijven van een nieuwe en andere manier van politiek, door een collectieve vrouwenmacht."

HTH




Native speaker of:

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Dolle Mina's


Explanation:
Of dit 'leuk' is, kan ik niet onmiddellijk zelf beoordelen :), maar je hebt er alvast een andere term voor dan het gebruikelijke 'feministen'. De Dolle Mina's hielden er ook zeer sterke (en soms misschien ook wel een beetje overdreven) overtuigingen op na.

Ref.:
"Over naar Dolle Mina. Een groep die op ludieke wijze actie voerde tegen onder andere de dubbele seksuele moraal en voor gratis crèches en abortus. Hoewel dit nieuwe onderwerpen waren, konden de media voor een referentiekader teruggrijpen op de seksuele revolutie. Net als bij de andere "vrouwengroepen" konden de journalisten de deelname van mannen eraan niet begrijpen. De verklaring ervoor wordt dat Dolle Mina's leuk zijn voor mannen. Want zij zijn spannende, uitdagende vrouwen.

De journalisten besteden zo goed als geen aandacht aan de achtergronden van de acties van Dolle Mina. Zeker niet aan het feit dat Dolle Mina vrouwenstrijd zag als een onderdeel van de anti-kapitalistische strijd. De journalisten waren uitgekeken op de sociale bewegingen uit de jaren 60, die volgens hen te zwaarwichtig waren geworden. Toen Dolle Mina een congres ging houden, waren de journalisten dan ook erg teleurgesteld.

Dan de praatgroepen. Deze zijn ontstaan uit frustratie over het feit dat MVM en Dolle Mina zich niet met de persoonlijke problemen van deelneemsters bezighielden. De bedoeling van de praatgroepen is bewustwording over de manier waarop maatschappelijke structuren in persoonlijke ervaringen terugkeren. Aan deze groepen mochten geen mannen deelnemen, omdat dit haaks staat op het idee van gedeelde vrouwelijke ervaringen. Bovendien had de ervaring met Dolle Mina geleerd dat mannen de beweging snel domineren. Deze groepen kenden geen woordvoersters, programma of hiërarchie. Sommigen zagen de praatgroepen als een fase in de vrouwenstrijd. Anderen zagen er de mogelijkheid in van het bedrijven van een nieuwe en andere manier van politiek, door een collectieve vrouwenmacht."

HTH



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Het enige bezwaar is dat Dolle Mina's echt bestaan, het moest een fantasiewoord zijn. Maar bijzonder bedankt, met dit antwoord kwam ik op het idee er dan Malle Mina's van te maken (of Gekke Mina's, Dolle Rita's etc.)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Ja, heel goed!
1 hr

agree  xxxHenri
2 days 8 hrs