KudoZ home » English to Dutch » Other

to pull rank

Dutch translation: op zijn strepen staan


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:to pull rank
Dutch translation:op zijn strepen staan

15:51 Dec 28, 2001
English to Dutch translations [PRO]
/ psychology, religion
English term or phrase: to pull rank
'Manipulation came into the picture when she asked an honest question and he "pulled rank".' (De 'hij' heeft een hogere positie; uit de context blijkt dat hij daar misbruik van maakt. Is dat ook wat het hier betekent ("hij maakte misbruik van zijn positie")? Vanwaar de aanhalingstekens? Betekent de de uitdrukking oorspronkelijk iets anders? Zo ja, wat?
Antoinette Verburg
Netherlands
op z'n strepen staan
Explanation:
Hoi mirror,

Op zich betekent deze uitdrukking niet dat misbruik van z'n positie maken, meer dat hij ervan uitgaat dat hij boven je staat, je meerdere is. De reden waarom in dit geval de zin wel aanhalingstekens staat, is omdat klaarblijkelijk hij wel misbruik heeft gemaakt van zijn machtpositie. Ik heb één Google search bijgesloten ter verduidelijking.

... vermaak etc. Mij viel op dat de fluiter nogal op z'n strepen bleef staan toen Mexico uit buitenspel scoorde en heel overtuigend niet viel te intimideren. Jack ...
www.theovangogh.nl/duits.htm

Groetjes,
Marijke

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-28 16:18:54 (GMT)
--------------------------------------------------

ARTFL Project: Webster Dictionary, 1913
... place than. <-- pull rank , to insist on one\'s own prerogative or plan of action,
by right of a higher rank than that of one suggesting a different plan --> ...
machaut.uchicago.edu/cgi-bin/WEBSTER
Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
Thanks!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3op z'n strepen staan
Marijke Mayer
4 -1misbruik maken van zijn positie/macht
GertV


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
misbruik maken van zijn positie/macht


Explanation:
to pull rank is inderdaad een uitdrukking die betekent "unfairly force people to do what you want because of your higher rank or position"

volgens mij is het gewoon omwille van het idiomatische karakter van de uitdrukking dat het hier tussen haakjes staat.



GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 250

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: "misbruik" NOT implicit!
1 hr

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
op z'n strepen staan


Explanation:
Hoi mirror,

Op zich betekent deze uitdrukking niet dat misbruik van z'n positie maken, meer dat hij ervan uitgaat dat hij boven je staat, je meerdere is. De reden waarom in dit geval de zin wel aanhalingstekens staat, is omdat klaarblijkelijk hij wel misbruik heeft gemaakt van zijn machtpositie. Ik heb één Google search bijgesloten ter verduidelijking.

... vermaak etc. Mij viel op dat de fluiter nogal op z'n strepen bleef staan toen Mexico uit buitenspel scoorde en heel overtuigend niet viel te intimideren. Jack ...
www.theovangogh.nl/duits.htm

Groetjes,
Marijke

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-28 16:18:54 (GMT)
--------------------------------------------------

ARTFL Project: Webster Dictionary, 1913
... place than. <-- pull rank , to insist on one\'s own prerogative or plan of action,
by right of a higher rank than that of one suggesting a different plan --> ...
machaut.uchicago.edu/cgi-bin/WEBSTER

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624
Grading comment
Thanks!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
1 hr
  -> Thank you, Sir!

agree  Massimo Lencioni: this is the perfect solution
1 hr
  -> Thank you, Ma'm!

agree  Joeri Van Liefferinge
1 hr
  -> Thank you, Sir!