KudoZ home » English to Dutch » Other

outlet shopping/designer outlets

Dutch translation: winkelen in fabriekswinkels / (designer, haute-couture) verkooppunten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:outlet shopping/designer outlets
Dutch translation:winkelen in fabriekswinkels / (designer, haute-couture) verkooppunten
Entered by: Nadia Ellis

21:25 Oct 27, 2002
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: outlet shopping/designer outlets
"Local markets, special events and outlet shopping (there are many designer outlets) make it the ideal destination for your holiday!

Anyone?
Willemina Hagenauw
winkelen in fabriekswinkels / (designer, haute-couture) verkooppunten
Explanation:
fabriekswinkel, designer verkooppunt, outlet ... ze worden alledrie gebruikt!


fabriekswinkel

http://www.aube-champagne.com/marques.php?lang=nl
In Troyes is het begonnen,het fenomeen van de fabriekswinkels, later vaak nagevolgd maar nooit geëvenaard. De stad is - en blijft - het grootste centrum van Europa in zijn genre. Zij dankt haar bekendheid voor een groot deel aan deze zelf uitgevonden vorm van commercieel toerisme. Ieder jaar stromen twee miljoen bezoekers, van heinde en ver,naar de schatkamers van Ali Baba, waar de grote merken voor aantrekkelijke prijsjes van de hand gaan. Gemiddeld 30 tot 50% goedkoper in vergelijking tot gewone winkels voor modieuze restanten. Onverkoopbare artikelen zijn hier niet te vinden. Weg met de verkopers van mooie praatjes. Hier verkoopt men eerlijke waar. Natuurlijk is het zo, dat de meest vooraanstaande kledingfabrikanten hun overtollige voorraden van de hand doen, maar dan wel op streng gereglementeerd wijze. En in een aangename omgeving! De prijzen tarten iedere vergelijking en dat voor producten van hoge kwaliteit en in iedere maat, in keurig ingerichte winkels, met ruime goed verlichte schappen. Om u een doordachte keuze te vergemakkelijken. Heeft u wat goede raad nodig? Geen enkel probleem. Het bedienend personeel kent zijn vak en laat zich niet van de wijs brengen. Ook niet tijdens het gekkenhuis van de opruiming. Dat betekent, dat twee keer per jaar de prijzen zo laag zijn, dat u ervan achterover valt...


verkooppunten
van Dale E-N

Bij de zogeheten outlets kunt u goedkoop merkartikelen kopen. Het voordeel kan oplopen tot tientallen procenten.

Outlets, in het Nederlands: verkooppunten, zijn goedkoper omdat de tussenhandel ontbreekt. Meestal gaat het om merkartikelen uit een oude collectie of om artikelen met een klein foutje. Je kunt er terecht voor trendproducten zoals kleding, mode-artikelen en meubels. Het nadeel van outlets is dat je er meestal niet kunt ruilen. Een grote outlet in Nederland is Batavia Stad in Lelystad. Openingstijden: elke dag van 10.00 tot 18.00 uur. Tel: 0900 ñ 22 82 842.
Selected response from:

Nadia Ellis
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4winkelen in fabriekswinkels / (designer, haute-couture) verkooppuntenNadia Ellis
4 +1Uitleg maar geen vertaling
Tina Vonhof
4winkelen in outlets/merken outletsTitia Dijkstra
3 +1winkeling (bij outlets), winkels/outlets met modeartikelen
Bryan Crumpler


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Uitleg maar geen vertaling


Explanation:
Een \'outlet\' is een winkel waar je merk-artikelen (zoals \'designer\' kleding of schoenen) aanzienlijk goedkoper kunt krijgen. Meestal zijn het overgebleven artikelen van een vorig seizoen. Een soort permanente uitverkoop dus, maar het is goed spul, geen rommel. Vaak huizen een aantal outlets bij elkaar en trekken zodoende meer publiek. Ik winkel zelf regelmatig in outlets.

De juiste vertaling weet ik niet. Als er outlets zijn in Nederland, heten ze misschien gewoon \'outlets\'.





--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-28 01:46:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb nog eens even gekeken op mijn favoriete search site: www.vinden.nl en ja hoor, er zijn ook (factory) outlets in Nederland en het heet gewoon \'outlet shopping\'.
Zie bijvoorbeeld www.bataviastad.nl en www.stox.nl.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 423

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bryan Crumpler: ja, precies... dit schreef ik net. Volgens mij bestaan ze niet
44 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
winkeling (bij outlets), winkels/outlets met modeartikelen


Explanation:
From my experience living in the states & the Netherlands, the closest thing I know of are the "winkelcentra", like the "grote winkelcentrum" in Amsterdam North. The main difference between outlets and regular stores & shopping venues, however, is that outlets specialize in selling products only made by a particular manufacturer (i.e. a Diesel Jean outlet). I've never seen a real outlet store in the NL, and honestly I don't know if there's a specific Dutch word for that, so maybe you can either leave it at "winkels" or untranslated (http://www.franchiseplus.nl/frgeven/checklist.html). In another source, I saw that the Batviastad Winkelcentrum used to call themselves the Factory Outlet Center (FOC)... maybe that says something.

Outlets are just another way for businesses to procure items at a cheaper bulk rate, and sell them at lower prices which are, of course, attractive buys to the consumer. You still make a significant profit from the sale, however, considering the low procurement price for purchasing in bulk.

Designer outlets most likely has to do with outlets selling designer clothing or other things manufactured by brand name companies. "modeartikelen" or "merkartikelen" are probably the most general translations off the top of my head for designer and brandname items.

Maybe someone who was more into shopping over there might know of another name or even seen an outlet in the Netherlands. I'm just saying from living there and my experience there, I never saw anything close to an outlet store.


    Reference: http://www.fashionunited.nl/bedrijven/persberichten/batavia....
Bryan Crumpler
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 108

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Op de web site die je noemt kwam ik ook de term 'fabriekswinkels' tegen - dat is ook een mogelijkheid.
50 mins

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
winkelen in fabriekswinkels / (designer, haute-couture) verkooppunten


Explanation:
fabriekswinkel, designer verkooppunt, outlet ... ze worden alledrie gebruikt!


fabriekswinkel

http://www.aube-champagne.com/marques.php?lang=nl
In Troyes is het begonnen,het fenomeen van de fabriekswinkels, later vaak nagevolgd maar nooit geëvenaard. De stad is - en blijft - het grootste centrum van Europa in zijn genre. Zij dankt haar bekendheid voor een groot deel aan deze zelf uitgevonden vorm van commercieel toerisme. Ieder jaar stromen twee miljoen bezoekers, van heinde en ver,naar de schatkamers van Ali Baba, waar de grote merken voor aantrekkelijke prijsjes van de hand gaan. Gemiddeld 30 tot 50% goedkoper in vergelijking tot gewone winkels voor modieuze restanten. Onverkoopbare artikelen zijn hier niet te vinden. Weg met de verkopers van mooie praatjes. Hier verkoopt men eerlijke waar. Natuurlijk is het zo, dat de meest vooraanstaande kledingfabrikanten hun overtollige voorraden van de hand doen, maar dan wel op streng gereglementeerd wijze. En in een aangename omgeving! De prijzen tarten iedere vergelijking en dat voor producten van hoge kwaliteit en in iedere maat, in keurig ingerichte winkels, met ruime goed verlichte schappen. Om u een doordachte keuze te vergemakkelijken. Heeft u wat goede raad nodig? Geen enkel probleem. Het bedienend personeel kent zijn vak en laat zich niet van de wijs brengen. Ook niet tijdens het gekkenhuis van de opruiming. Dat betekent, dat twee keer per jaar de prijzen zo laag zijn, dat u ervan achterover valt...


verkooppunten
van Dale E-N

Bij de zogeheten outlets kunt u goedkoop merkartikelen kopen. Het voordeel kan oplopen tot tientallen procenten.

Outlets, in het Nederlands: verkooppunten, zijn goedkoper omdat de tussenhandel ontbreekt. Meestal gaat het om merkartikelen uit een oude collectie of om artikelen met een klein foutje. Je kunt er terecht voor trendproducten zoals kleding, mode-artikelen en meubels. Het nadeel van outlets is dat je er meestal niet kunt ruilen. Een grote outlet in Nederland is Batavia Stad in Lelystad. Openingstijden: elke dag van 10.00 tot 18.00 uur. Tel: 0900 ñ 22 82 842.

Nadia Ellis
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgetina Meyer Kirkland: excellent.
45 mins

agree  Henk Peelen
2 hrs

agree  Linda Ferwerda
5 hrs

agree  Marianne Renia
6 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
winkelen in outlets/merken outlets


Explanation:
Eigenlijk niet anders dan zoals ik zelf over praat i.v.m. Batavia-stad. Batavia stad is inderdaad een plek met een flink aantal outlets.
Ik geloof dat "designer outlets" niet in het gewone Nederlands voorkomt - vandaar mijn suggestie, dat m.i. hetzelfde idee opwekt.

Titia Dijkstra
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 35