to come up/out smelling of roses

Dutch translation: er zonder kleerscheuren vanaf komen

English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: to come up/out smelling of roses
Dit betekent: to emerge from a difficult situation with reputation intact. Wat is een goede vertaling van 'to come up/out smelling of roses'?
pieterke
Dutch translation:er zonder kleerscheuren vanaf komen
Explanation:
misschien is dit een idee
Selected response from:

Linda Ferwerda
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5er zonder kleerscheuren vanaf komen
Linda Ferwerda
4 +3ongeschonden uit de strijd komen
Henk Peelen
4 +1(grijnzend) aan het langste eind trekken
Leo te Braake | dutCHem
4Er boven verwachting goed uit tevoorschijn komen
Tina Vonhof
3Hij / Zij heeft het net op het nipertje gehaald
David Nielson
2(als een Phoenix) uit de as herrijzen
Jacqueline van der Spek


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
er zonder kleerscheuren vanaf komen


Explanation:
misschien is dit een idee

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 715
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
24 mins

agree  Ariser
34 mins

agree  Marc Kuypers
1 hr

agree  Quark
2 hrs

agree  Satie
3 days 16 hrs

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
ongeschonden uit de strijd komen


Explanation:
zou kunnen

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-29 19:39:57 (GMT)
--------------------------------------------------

of:
er heelhuids vanaf komen; heelhuids uit de strijd komen

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser
7 mins

agree  Linda Ferwerda
7 mins

agree  Marc Kuypers
46 mins

45 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
(als een Phoenix) uit de as herrijzen


Explanation:
De antwoorden van Linda en Henk staan me ook wel aan, maar eigenlijk betekent het Engelse spreekwoord dat je beter uit de moeilijke situatie bent gekomen en beide antwoorden dekken m.i. niet helemaal de lading daarvan

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 832

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(grijnzend) aan het langste eind trekken


Explanation:
of:
Met een overwinnaarslach terugkomen
of
knorrend (spinnend)de overwinning incasseren

Ik vond de rose-smell essentieel voor de betekenis! Eigenlijk moet het woord blozen of blos in de vertaling zitten vind ik, maar dat krijg ik niet voor elkaar...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-29 22:10:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Glunderen is ook een bruikbare term denk ik

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anne Lee
4 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Hij / Zij heeft het net op het nipertje gehaald


Explanation:
This comes from someone turning a bad situation good or barely getting across the line on time.

David Nielson
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 3

2 days 21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Er boven verwachting goed uit tevoorschijn komen


Explanation:
Nog een mogelijkheid. De Engelse uitdrukking houdt bijna altijd een element van verrassing in - iets wat niemand verwacht had.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 423