KudoZ home » English to Dutch » Other

figure painting

Dutch translation: figuurschilderen


14:25 Mar 27, 2003
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: figure painting
Ik weet dat het hier om schilderijen van mensen gaat, maar is hier ook een term voor?

Alvast bedankt!
Renate van den Bos
Dutch translation:figuurschilderen
Explanation:
"Begin jaren 50 werd de impressionistische periode voorlopig afgesloten en evolueerde hij naar het expressionisme. Ook hield hij zich nu bezig met figuurschilderen zoals zelfportretten, moeder met kind enz..."

Succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-27 14:32:10 (GMT)
--------------------------------------------------

volgens van Dale \"schilderen met menselijke figuren als hoofdmotief\"
Selected response from:

Serge L
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3figuurschilderenSerge L
4 +2schilderen naar een model
Herman te Loo
4 +1modelschilderen
vixen
4portretschilderen
AAAmedical
2portretschilderij
Jacqueline van der Spek


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
portretschilderij


Explanation:
gokje

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 832

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
figuurschilderen


Explanation:
"Begin jaren 50 werd de impressionistische periode voorlopig afgesloten en evolueerde hij naar het expressionisme. Ook hield hij zich nu bezig met figuurschilderen zoals zelfportretten, moeder met kind enz..."

Succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-27 14:32:10 (GMT)
--------------------------------------------------

volgens van Dale \"schilderen met menselijke figuren als hoofdmotief\"


    Reference: http://www.hemotech.be/belisch/pages/artists/NP2.html
Serge L
PRO pts in pair: 392
Grading comment
Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: ik geloof ook dat men het werkwoord bedoelt
5 mins

agree  Hans Vandecappelle
22 hrs

agree  Saskia Steur
1 day20 hrs
  -> Bedankt allemaal!

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
portretschilderen


Explanation:
Ik denk dat dit bedoeld wordt


    Reference: http://www.cc.tudelft.nl/cursus/publiek/subject.asp?CourseSu...
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
schilderen naar een model


Explanation:
Volgens mij gaat het om meer dan alleen een portret

Herman te Loo
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 25

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Antoinette vH: modeltekenen wordt bijv. op een kunstacademie gebruik. Dit kan naakt/gekleed of portret zijn.
59 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem: Dit vind ik de beste term. Naar model misschien (zonder lidwoord)?
5 hrs
  -> Inderdaad, ja.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
modelschilderen


Explanation:
Naadt modeltekenen bestaat er ook zoiets als modelschilderen.

... Modelschilderen op groot formaat Een cursus voor wie de menselijke figuur een boeiend
fenomeen vindt en het bovendien een uitdaging vindt om op groot formaat ...
www.skvr.nl/beeldendekunst/bldpttekensch.html

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
11 hrs
  -> bedankt Tina