KudoZ home » English to Dutch » Other

funnel chart

Dutch translation: trechterdiagram


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:funnel chart
Dutch translation:trechterdiagram
Entered by: Linda Ferwerda

06:51 Apr 3, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
English term or phrase: funnel chart
een soort grafiek
Linda Ferwerda
trechterdiagram
Explanation:
Hallo Linda,

het is maar een ingeving en ik weet niet of dit de officiële term is (en of er wel een officiële term bestaat). Ik heb op het net niet echt veel referenties gevonden voor 'funnel chart', wat erop kan wijzen dat het ook in het Engels geen echt gebruikelijke term is.
Op figuren hebben dergelijke diagrammen veel weg van een trechter (zie URL's). Vandaar mijn voorstel.

HTH

Gert
Selected response from:

GertV
Belgium
Grading comment
Bedankt, Gert. Ik had het in eerste instantie zo vertaald, maar twijfelde.

Groeten,

Linda
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +5trechterdiagram
GertV
4 +1"funnelplot" of gewoon "grafiek in trechtervorm"Annelies Vonk
3triangeldiagram
Henk Peelen
2blad-en-steel diagram
AAAmedical


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +5
trechterdiagram


Explanation:
Hallo Linda,

het is maar een ingeving en ik weet niet of dit de officiële term is (en of er wel een officiële term bestaat). Ik heb op het net niet echt veel referenties gevonden voor 'funnel chart', wat erop kan wijzen dat het ook in het Engels geen echt gebruikelijke term is.
Op figuren hebben dergelijke diagrammen veel weg van een trechter (zie URL's). Vandaar mijn voorstel.

HTH

Gert


    Reference: http://www.strengthtech.com/misc/funnel/funnel.htm
    Reference: http://www.wdtb.noaa.gov/workshop/psdp/Roeder/fig1.htm
GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 250
Grading comment
Bedankt, Gert. Ik had het in eerste instantie zo vertaald, maar twijfelde.

Groeten,

Linda

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tony Vandenborn: Denkl dat je gelijk hebt Gert
13 mins
  -> Bedankt Tony!

agree  Gerard de Noord
4 hrs
  -> Dank je Gerard!

agree  vixen
6 hrs
  -> Bedankt!

agree  Saskia Steur
13 hrs
  -> Bedankt Saskia!

agree  Joycie_25
1 day57 mins

22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
triangeldiagram


Explanation:
4 internettrefers die allemaal een klein nadeeltje hebben ... alle vier Zweeds



Figur 9. Triangeldiagram med prover från undersökningsområdet jämfört med andra prover
av ytliggande moräner och äldre underliggande jordarter från närliggande områden samt
från Småland.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-03 07:20:04 (GMT)
--------------------------------------------------

de Nederlandse vertaling is duidelijk driehoeksdiagram, maar het is denk ik een ander diagram dan de funnel chart

http://www.collegenet.nl/content/samenvattingen/leerlingen/2...


    Reference: http://www.gvc.gu.se/BIBLIO/B-serin/B321.pdf
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
blad-en-steel diagram


Explanation:
Ik weet niet welk soort diagram er precies bedoeld wordt maar daar 'trechterdiagram' blijkbaar geen NL vertaling is voor 'funnel chart' dacht ik dat blad-en-steel diagram het dichtst aanleunt bij de beschrijving.

Een van de internetreferenties geeft een vb, misschien komt dit overeen met 'jouw' diagram.

Groetjes

Ann


    Reference: http://kwast.ie.hva.nl/~pylgroms/or1/or1cat.htm#cat2
    Reference: http://htsa.ie.hva.nl/~pylgroms/or1/or1utx15.htm
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
"funnelplot" of gewoon "grafiek in trechtervorm"


Explanation:
dit vond ik op ondergenoemde site:
"Een funnelplot is een grafische methode om publicatiebias op te sporen bij het uitvoeren
van een meta-analyse. Hiervoor wordt voor elke studie het gevonden effect uitgezet tegen
het aantal onderzochte personen (steekproefgrootte). De verdeling van de punten in deze
grafiek vertoont een trechtervorm (Engels: funnel) waarbij de spreiding groter wordt naarmate
de steekproefgrootte afneemt. Een asymmetrie in de vorm van de trechter duidt aan
dat studies ontbreken (bijvoorbeeld omdat deze niet zijn gepubliceerd of door de zoekstrategie
niet zijn opgespoord). Zie ook publicatiebias."



    Reference: http://www.minerva-ebm.be/articles/nl/pdf_2002/7-2002_woorde...
Annelies Vonk
Netherlands
PRO pts in pair: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  SIOE DARTANA: zeg maar trechterdiagram
4 hrs