KudoZ home » English to Dutch » Other

pivot

Dutch translation: torentje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pivot
Dutch translation:torentje
Entered by: Saskia Steur

09:16 Dec 7, 2003
English to Dutch translations [PRO]
/ architecture/castles
English term or phrase: pivot
Built in 1305 by Guillaume de Nogaret, Teillan Castle at Aimargues (Gard) has only the cellars, the square tower and its pivot remaining from that period.
Saskia Steur
traptoren
Explanation:
de rondlopende trap, waarbij de treden om een massieve spil zijn aangebracht, heet spiltrap. Indien de spil uit een open ruimte of schalmgat bestaat, noemt men deze wenteltrap. Sinds ca 1200 werd de traptoren gebruikelijk.
De traptoren met spiltrap werd in de Romaanse bouwkunst ook als klimmende gang zonder treden uitgevoerd en heette dan 'ezelstoren'.

Bron: Wilfried Koch, De Europese bouwstijlen (met een zeer handige lijst van bouwkundige termen in Ned, Eng, Dui, Fr en It, met kruisverwijzingen. 'pivot' staat daar echter als zodanig helaas niet in.)
Selected response from:

xxxRoelof
Grading comment
Niet helemaal wat het bleek te zijn: het is een klein torentje...
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1spilmoya
4 +1wenteltrap
Leo te Braake | dutCHem
4traptorenxxxRoelof


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
spil


Explanation:
draaipunt, draaipen, centraal figuur
Van Dale

moya
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 8
Grading comment
is not what I'm looking for, sorry

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Linda Switten
5 mins
  -> Thanks Tortuga
The asker has declined this answer
Comment: is not what I'm looking for, sorry

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
wenteltrap


Explanation:
lijkt me iets meer voor de hand te liggen

--------------------------------------------------
Note added at 44 mins (2003-12-07 10:00:11 GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb ooit een wentel-helling gezien voor ruiters te paard, maar ik weet niet meer waar en zeker niet de Nederlandse term.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316
Grading comment
not in this case, I'm afraid, but thanks anyway

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen: ik zou er dan 'spiltrap' van maken
5 hrs
The asker has declined this answer
Comment: not in this case, I'm afraid, but thanks anyway

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
traptoren


Explanation:
de rondlopende trap, waarbij de treden om een massieve spil zijn aangebracht, heet spiltrap. Indien de spil uit een open ruimte of schalmgat bestaat, noemt men deze wenteltrap. Sinds ca 1200 werd de traptoren gebruikelijk.
De traptoren met spiltrap werd in de Romaanse bouwkunst ook als klimmende gang zonder treden uitgevoerd en heette dan 'ezelstoren'.

Bron: Wilfried Koch, De Europese bouwstijlen (met een zeer handige lijst van bouwkundige termen in Ned, Eng, Dui, Fr en It, met kruisverwijzingen. 'pivot' staat daar echter als zodanig helaas niet in.)

xxxRoelof
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 9
Grading comment
Niet helemaal wat het bleek te zijn: het is een klein torentje...