KudoZ home » English to Dutch » Other

tax ID

Dutch translation: fiscaal nummer


11:48 Dec 9, 2003
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: tax ID
Iemand nog een mooiere suggestie dan 'belastingidentificatienummer'?
Renate van den Bos
Dutch translation:fiscaal nummer
Explanation:
Hoeft niet per se een BTW-nummer te zijn. Er zijn een hoop meer belastingen dan alleen de BTW... En als het om een buitenlands bedrijf gaat, kan het zijn dat er helemaal geen BTW bestaat in het land waar het bedrijf gevestigd is cq. optreedt...

Zie bijvoorbeeld formulieren van de belastingdienst. Links naar 2 voorbeelden staan hieronder.
Selected response from:

Chris Hopley
Netherlands
Grading comment
Ja, dat is het! Dus niet hetzelfde als een BTW-nummer. Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3fiscaal nummer
Chris Hopley
5 +2omzetbelastingnummer
vixen
4 +3BTW-identificatienummerxxxNicolette Ri
5 +1SOFI-nummer
Willemina Hagenauw
3 +1?Ghislaine van der Burgt


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
SOFI-nummer


Explanation:
is dat volgens mij!

Succes

Willemina

Willemina Hagenauw
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 408

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AllisonK: voor particulieren, maar niet voor bedrijven
0 min

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
?


Explanation:
Dat ligt eraan wat de context is?

--------------------------------------------------
Note added at 28 mins (2003-12-09 12:17:14 GMT)
--------------------------------------------------

Dan kan het inderdaad het beste belastingidentificatienummer zijn, omdat \'VAT number\' BTW nummer zou zijn.


Ghislaine van der Burgt
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adela Van Gils: ja want wat sofi-nr voor particulieren is, is voor bedrijven btw nr.
3 mins

41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
BTW-identificatienummer


Explanation:
of kortweg BTW-nummer. Als het inderdaad over btw gaat, zoals ik vermoed. Zelf heb ik net ook een aantal brieven achter de rug over het verplicht vermelden van het btw-nummer, blijkbaar een actueel onderwerp.
zie ook
http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/menu/index.htm
(en de rest van de site van de belastingdienst, waar echt alles maar dan ook alles staat)

xxxNicolette Ri
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 123

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marianne Sluyter: inderdaad, btw-nummer moet vanaf 1 januari a.s. op de factuur staan.
26 mins

agree  Gerard de Noord
58 mins

agree  Edward Vreeburg: okrtweg BTW-nummer
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
omzetbelastingnummer


Explanation:
of BTW-identificatienummer.

Kennelijk maakt de belastingdienst onderscheid tussen die twee.

Het omzetbelastingnummer bestaat uit het sofinummer + een toevoeging, bijvoorbeeld 012.34.567.B01. Dit kun je binnen NL gebruiken.

Bij transacties met ondernemers uit andere lidstaten van de EU moet je het BTW-identificatienummer gebruiken. Dit bestaat uit het omzetbelastingnummer met het voorvoegsel NL en zonder de punten, dus NL01234567B01

Info komt uit de brief die ik van de belastingdienst heb ontvangen na mijn aanmelding als ondernemer.



vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
1 min

agree  avantix
48 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
tax id
fiscaal nummer


Explanation:
Hoeft niet per se een BTW-nummer te zijn. Er zijn een hoop meer belastingen dan alleen de BTW... En als het om een buitenlands bedrijf gaat, kan het zijn dat er helemaal geen BTW bestaat in het land waar het bedrijf gevestigd is cq. optreedt...

Zie bijvoorbeeld formulieren van de belastingdienst. Links naar 2 voorbeelden staan hieronder.


    Reference: http://www.belastingdienst.nl/energie/ml44.pdf
    Reference: http://www.belastingdienst.nl/9229250/dl/vpb62c.pdf
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785
Grading comment
Ja, dat is het! Dus niet hetzelfde als een BTW-nummer. Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen
5 mins

agree  Channa Montijn
1 hr

agree  vixen: Neutraal en lekker kort.
2 hrs