KudoZ home » English to Dutch » Other

flight attendant

Dutch translation: steward, stewardess


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:flight attendant
Dutch translation:steward, stewardess
Entered by: xyz abc

13:11 Dec 13, 2003
English to Dutch translations [PRO]
/ job titles
English term or phrase: flight attendant
person who works in a plane, serving passagers and ensuring their safety.

Please give both male and female versions of the profession name, if they differ in dutch
xyz abc
Canada
steward (male)/ stewardess (female)
Explanation:
en de purser is doorgaans de chef van deze mensen.
Kabinepersoneel refers to all these people.

E.g.:
... De steward kwam weer terug en hij was heel kwaad op ons om dat wij hem toch in die stoel hebben gezet en dan nog wat: het eten aan boord was slecht. ...
www.xperience-webdevelopment.nl/.../ show_experiences_vervolg2.cgi?airline=Transavia&recordnumber=75

... zee onder zich. De stewardess kwam vragen of ze een broodje wilden
eten en chocolademelk wilden drinken. Nou, dat wilden ze wel! ...
www.kinderinfo.nl/Perioden/spelenleren/voorlezen/ kleuter/art_Op_vakantie_naar_Brazilië.asp
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +8steward (male)/ stewardess (female)
Evert DELOOF-SYS
5KabinepersoneelRVL-RVL
4stewardess, purser
Erica Magielse
3Cabin attendant (female/male)Nadjezda Heymans


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stewardess, purser


Explanation:
Hier zijn voor zover ik weet geen goede Nederlandse termen voor.

Erica Magielse
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 78

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Kabinepersoneel


Explanation:
algemeen woord voor man en vrouw.

RVL-RVL
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  avantix: ik denk niet dat dit gevraagd is; cabinepersoneel is wel met C
31 mins

22 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +8
steward (male)/ stewardess (female)


Explanation:
en de purser is doorgaans de chef van deze mensen.
Kabinepersoneel refers to all these people.

E.g.:
... De steward kwam weer terug en hij was heel kwaad op ons om dat wij hem toch in die stoel hebben gezet en dan nog wat: het eten aan boord was slecht. ...
www.xperience-webdevelopment.nl/.../ show_experiences_vervolg2.cgi?airline=Transavia&recordnumber=75

... zee onder zich. De stewardess kwam vragen of ze een broodje wilden
eten en chocolademelk wilden drinken. Nou, dat wilden ze wel! ...
www.kinderinfo.nl/Perioden/spelenleren/voorlezen/ kleuter/art_Op_vakantie_naar_Brazilië.asp

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Linda Ferwerda
4 mins

agree  AllisonK
5 mins

agree  Mariette Veefkind
8 mins

agree  moya
9 mins

neutral  RVL-RVL: wanneer je steward / stewardes moet schrijven, dan bedoel je toch ook al deze mense, of niet. Daarom hebben zij 1 woordvoor beide: kabinepersoneel
11 mins
  -> je kunt bezwaarlijk schrijven: 'het kabinepersoneel bracht me een drankje', als je het over een vriendelijke steward/stewardess hebt

agree  Huijer
11 mins

agree  avantix
17 mins

agree  Marc Kuypers
23 mins

agree  Katleen Burm
54 mins

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Cabin attendant (female/male)


Explanation:
Zeg trouwens nooit meer airhostess, maar wel cabin attendant, purser, line instructor, line check attendant of cabin crew head. Gerangschikt volgens ervaring of niveau.



    Reference: http://www.jobat.be/fs.asp?cont=http://www.jobat.be/NL/news/...
    Reference: http://vacatures.transavia.nl/werving/setup.nsf/WEB.Document...
Nadjezda Heymans
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32