KudoZ home » English to Dutch » Other

coercive institutions

Dutch translation: dwingende instituties


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:coercive institutions
Dutch translation:dwingende instituties
Entered by: Mirjam Bonne-Nollen

19:47 Mar 8, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Other
English term or phrase: coercive institutions
"Anarchism is a definite intellectual current of social thought, whose adherents advocate the abolition of economic monopolies and of all political and social coercive institutions within society"

Wie kan mij helpen aan een mooie vertaling van "coercive institutions"? Ik heb al veel variaties zelf bedacht, maar de een klinkt me nog vreemder in de oren dan de ander....
Mirjam Bonne-Nollen
dwingende instituties
Explanation:


Anarchisme is een welomschreven intellectuele stroming in het sociaal denken, waarvan de aanhangers de afschaffing van de economische monopolies bepleiten en de afschaffing van alle dwingende politieke en sociale instituties in de samenleving.



Dit resulteert in een samenhangende zingeving en uiteindelijk in een ’symbolische universum’, waarin alle realiteit van een samenleving een plaats vindt. Er ontstaat zo een dagdagelijkse leefwereld, die vanzelfsprekend wordt, dwingende facetten heeft en typische interpretatieschema’s en handelingsvoorschriften bezit.

In de menselijke samenleving zijn er dan twee bewegingen constateerbaar. Ten eerste de constructie van de objectieve realiteit, namelijk de groei van de DWINGENDE INSTITUTIES. De tweede beweging is die van de internalisering, het quasi-automatisch overnemen van een objectief systeem van betekenissen die de realiteit leert interpreteren (op een eenduidige manier) en het handelen gaat sturen. Deze processen zijn ’onlosmakelijk verbonden’.

Op deze manier kunnen Berger en Luckman stellen dat de maatschappij als een objectieve en als een subjectieve realiteit bestaat.
Selected response from:

Meturgan
Hungary
Grading comment
Dank je wel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5dwingende institutiesMeturgan
4 +1gedragsbepalende regelgeving
Maria van der Heijde-Zomerdijk
4onderdrukkende instituten
11thmuse
4gedragsbepalende regelgeving
Maria van der Heijde-Zomerdijk


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gedragsbepalende regelgeving


Explanation:
Coercive neigt meer in de richting neigt van "dwang" dan "gedragsbepalend", maar in combinatie met "regelgeving" voor "institution" geloof ik dat deze vertaling in de gegeven context goed werkt

Maria van der Heijde-Zomerdijk
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nathalya
7 mins

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gedragsbepalende regelgeving


Explanation:
Coercive neigt meer in de richting neigt van "dwang" dan "gedragsbepalend", maar in combinatie met "regelgeving" voor "institution" geloof ik dat deze vertaling in de gegeven context goed werkt

Maria van der Heijde-Zomerdijk
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
dwingende instituties


Explanation:


Anarchisme is een welomschreven intellectuele stroming in het sociaal denken, waarvan de aanhangers de afschaffing van de economische monopolies bepleiten en de afschaffing van alle dwingende politieke en sociale instituties in de samenleving.



Dit resulteert in een samenhangende zingeving en uiteindelijk in een ’symbolische universum’, waarin alle realiteit van een samenleving een plaats vindt. Er ontstaat zo een dagdagelijkse leefwereld, die vanzelfsprekend wordt, dwingende facetten heeft en typische interpretatieschema’s en handelingsvoorschriften bezit.

In de menselijke samenleving zijn er dan twee bewegingen constateerbaar. Ten eerste de constructie van de objectieve realiteit, namelijk de groei van de DWINGENDE INSTITUTIES. De tweede beweging is die van de internalisering, het quasi-automatisch overnemen van een objectief systeem van betekenissen die de realiteit leert interpreteren (op een eenduidige manier) en het handelen gaat sturen. Deze processen zijn ’onlosmakelijk verbonden’.

Op deze manier kunnen Berger en Luckman stellen dat de maatschappij als een objectieve en als een subjectieve realiteit bestaat.



    Reference: http://users.belgacom.net/jacobs/thesis4.pdf
Meturgan
Hungary
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dank je wel!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
onderdrukkende instituten


Explanation:
je zou zelfs aan "autoritaire instellingen" kunnen denken. Ik ga daarbij echt uit van de filosofie van het anarchisme.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16