KudoZ home » English to Dutch » Other

fat cat

Dutch translation: rijke pief


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fat cat
Dutch translation:rijke pief
Entered by: Els Immegeers

13:45 Mar 9, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Other
English term or phrase: fat cat
er is geen context

fat cat: a) wealthy contributor to a political campaign fund b) a wealthy and privileged person
Els Immegeers
Belgium
rijke pief
Explanation:
Van Dale Groot Woordenboek 3e dr. (onder 'fat') ; heeft een wat meer negatieve bijklank

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 14:07:43 (GMT)
--------------------------------------------------

(NB: te vinden onder betekenis 2 van \'fat\" in Van Dale) ; of in het bijzonder een \"stille financier\" achter politicus, partij
Selected response from:

EgonWegh
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6rijke pief
EgonWegh
5rijke stinker
11thmuse
3 +2notabele
Gerard de Noord


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
notabele


Explanation:
De Engels omschrijvingen zijn juist. Het zijn de mensen die in een bepaalde gemeente of streek veel in de melk hebben te brokkelen. Vandaar notabelen.

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 25

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Huijer
1 min

agree  Nathalya
3 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
rijke pief


Explanation:
Van Dale Groot Woordenboek 3e dr. (onder 'fat') ; heeft een wat meer negatieve bijklank

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 14:07:43 (GMT)
--------------------------------------------------

(NB: te vinden onder betekenis 2 van \'fat\" in Van Dale) ; of in het bijzonder een \"stille financier\" achter politicus, partij

EgonWegh
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nathalya: Vind ik toch leuk klinken :-D
30 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen: ook met Natalya!
35 mins

agree  Maria van der Heijde-Zomerdijk
1 hr

agree  Iris70: inderdaad!
4 hrs

agree  Tina Vonhof
5 hrs

agree  Meturgan
6 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
rijke stinker


Explanation:
In Australie heeft "fat cat" ronduit een negatieve betekenis. Het woord "dikdoener" zou ook van toepassing kunnen zijn.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16