KudoZ home » English to Dutch » Other

crop rotation

Dutch translation: wisselbouw

08:03 Oct 26, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Other
English term or phrase: crop rotation
Adults are unable to fly so crop rotation is an effective method to control these pests.
jd
Dutch translation:wisselbouw
Explanation:
Van Dale E-N

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2004-10-26 08:11:30 GMT)
--------------------------------------------------

Het afwisselen van gewassen op een bepaald stuk grond, in dit geval om ongedierte tegen te gaan.
Selected response from:

FionaT
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7wisselbouw
FionaT
4 +2gewasrotatie
Adela Van Gils
3 +2vruchtwisseling
Leo te Braake | dutCHem
3wisseling van verbouwd gewas per seizoen
11thmuse


Discussion entries: 1





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
wisselbouw


Explanation:
Van Dale E-N

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2004-10-26 08:11:30 GMT)
--------------------------------------------------

Het afwisselen van gewassen op een bepaald stuk grond, in dit geval om ongedierte tegen te gaan.

FionaT
Netherlands
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
7 mins
  -> Dank je

agree  xxxFullCircle
13 mins
  -> Dank je

agree  Alex Temmingh: 'gewasrotatie' kan ook
15 mins
  -> Dank je, inderdaad ook een mogelijkheid.

agree  Paul Peeraerts
17 mins
  -> Dank je

agree  Zsanett Rozendaal-Pandur: Dit is een van de juiste termen, en gewasrotatie is ook goed. En een bonus betekenis van wisselbouw: kijk naar http://www.wisselbouw.nl Leuk, het Nederlands (:
1 hr
  -> Indeed! Dank je.

agree  vixen: Ook met Alex
1 hr
  -> Dank je.

agree  hirselina
1 hr
  -> Dank je.

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
vruchtwisseling


Explanation:
Niet mijn vak, landbouw, maar dat van mijn vader. Maar de term heb ik niet van hem dacht ik, maar ergens op de lagere of middelbare school opgedaan.
Het zou kunnen dat deze en/of de al gegeven sterk regiospecifiek is.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vixen: Helemaal niet regionaal, hoor. 2000 hits op Google, bijv. http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2691. Kennelijk is dit de meestgebruikte term.
1 hr

agree  Zsanett Rozendaal-Pandur: Dit kan ook zo te zien. Misschien meer in biologisch teelt en tuinieren gebruikt? http://www.larenstein-velp.net/daan/landbouw/framesinhoud/la... http://www.websters-online-dictionary.org/definition/english...
1 hr

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
wisseling van verbouwd gewas per seizoen


Explanation:
Lekker gewoon algemeen NL. Ton zal het vermoedelijk te lang vinden. Maar volgens mij begrijpt iedereen deze term.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vixen: Ton heeft gelijk ;-) Waarom zou je een omslachtige en niet erg heldere omschrijving gebuiken wanneer er een vaste, duidelijke term (vruchtwisseling, wisselbouw of gewasrotatie) voor bestaat?
46 mins
  -> Sorry ..... het overkwam mij weer.

neutral  Zsanett Rozendaal-Pandur: Qua betekenis zeker, maar ik zou hier ook kiezen voor de bestaande term. Dit is toch iets wat je op school al leert, dus mensen zullen in het algemeen wel weten wat het betekent.
47 mins
  -> Wisselbouw zegt mij niet veel. Gewasrotatie wel! Misschien niet goed opgelet?

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gewasrotatie


Explanation:
Zie site. En succes!

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 25 mins (2004-10-26 10:29:14 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.ekoland.vwg.net/htmlpags/Bemesten_LBI.htm
Binnen het project Bioveem-2 wordt gekeken naar de bemesting van blijvende gras/klaverweide en de bemesting van een gewasrotatie gras/klaver en voedergewassen(bemesting over meerdere jaren).

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 28 mins (2004-10-26 10:32:33 GMT)
--------------------------------------------------

Zie onder Google: allerlei verwijzingen naar gewasrotatie!

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 31 mins (2004-10-26 10:35:40 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.rlg.nl/adviezen/013/013_4_4.html
Een vruchtbare bodem met een rijk bodemleven leidt tot een stabiel productiesysteem met een groot bufferend vermogen. Gewasrotatie, afwisselend inzaaien in voorjaar en herfst, permanent(er) grasland, het gebruik van compost en dierlijke mest en het afzien van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest bevorderen de biodiversiteit.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 33 mins (2004-10-26 10:36:51 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.bosagra-service.nl/actueel.htm
Vanwege de gewasrotatie zal het aandeel aardappelen en bieten in het bouwplan altijd bepalen wat per perceel de optimale pH is.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 34 mins (2004-10-26 10:37:49 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.klv.nl/studiekringen/sbl/art/a_o01ren.html
De gewasrotatie is als volgt: aardappelen, zomergerst, suikerbieten, hennep (zomertarwe), groenten (broccoli, prei en fijne peen), haver.



    Reference: http://www.larenstein-velp.net/daan/landbouw/framesinhoud/la...
Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen: hoewel wisselbouw e.d. ook goed zijn, vind ik dit de mooiste (duidelijkste) vertaling in het NL
9 hrs

agree  11thmuse: Ik vind gewasrotatie ook dudielijker.
12 hrs