KudoZ home » English to Dutch » Other

window period

Dutch translation: tijdsinterval, pauze


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:window period
Dutch translation:tijdsinterval, pauze
Entered by: Marijke Mayer

00:36 Sep 18, 2001
English to Dutch translations [Non-PRO]
English term or phrase: window period
de rustige periode tussen een aantal golven. Hoe heet dit in het Nederlands?
Linda
interval (het)
Explanation:
Hallo Linda, interval is óók een Nederlands woord per Van Dale:
in·ter·val ( telbaar zelfstandig naamwoord )
1 tussenruimte
interval, tussentijd
context
trams go at 15-minute intervals
er rijdt iedere 15 minuten een tram
stakes were put at intervals of one metre
om de meter werd een paal geplaatst
at frequent intervals
dikwijls, vaak, regelmatig
2 ( Brits-Engels; dramaturgie ) pauze
rust
3 ( muziek ) interval
toonsafstand
context
augmented interval
overmatig interval
4 ( wiskunde ) interval
5 afstand
( figuurlijk ) kloof, verschil

http://groups.yahoo.com/group/re-inkarnarie/message/227
Dit samengaan leidt tot hoorbare
verschiltonen, waarbij de klopfrequentie bepaald wordt door het interval tussen de piano en de zuivere golf. Hoe groter dit interval, hoe sneller de hoorbare trilling. (Elisabeth Schwind)

Groetjes,
Marijke
Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2interval (het)
Marijke Mayer
4 +1een adempauze
Bram Poldervaart
4gat
Bram Poldervaart


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
interval (het)


Explanation:
Hallo Linda, interval is óók een Nederlands woord per Van Dale:
in·ter·val ( telbaar zelfstandig naamwoord )
1 tussenruimte
interval, tussentijd
context
trams go at 15-minute intervals
er rijdt iedere 15 minuten een tram
stakes were put at intervals of one metre
om de meter werd een paal geplaatst
at frequent intervals
dikwijls, vaak, regelmatig
2 ( Brits-Engels; dramaturgie ) pauze
rust
3 ( muziek ) interval
toonsafstand
context
augmented interval
overmatig interval
4 ( wiskunde ) interval
5 afstand
( figuurlijk ) kloof, verschil

http://groups.yahoo.com/group/re-inkarnarie/message/227
Dit samengaan leidt tot hoorbare
verschiltonen, waarbij de klopfrequentie bepaald wordt door het interval tussen de piano en de zuivere golf. Hoe groter dit interval, hoe sneller de hoorbare trilling. (Elisabeth Schwind)

Groetjes,
Marijke


    Reference: http://groups.yahoo.com/group/re-inkarnarie/message/227
    Van Dale E-N
Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Boudewijn van Milligen: Tijdsinterval of pauze kan ook.
1 hr
  -> Thank you, sir.

agree  Bram Poldervaart: prima, Marijke
4 hrs

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
een adempauze


Explanation:
een ideetje,

groeten,

Bram

Bram Poldervaart
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 63

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijke Mayer: óók leuk!
1 hr

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gat


Explanation:
deze term vond ik net op een site via google

Gat : Door een plots verval, krijg je onmiddellijk erna een leegte gevolgd door een stopper, schuimkraag, breker. Hier blijf je in hangen doordat de stopper gepaard gaat nogal wat keerzog, rappel. De kracht van het terugkerende water is dus groter dan die van het doorstromende water.

Ik hoop dat je er wat mee kunt

groet, Bram




    Reference: http://users.pandora.be/birdy/rodeofiguren.htm
Bram Poldervaart
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 63