KudoZ home » English to Dutch » Other

a level playing field

Dutch translation: gelijke kansen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a level playing field
Dutch translation:gelijke kansen
Entered by: Sven Petersson

10:02 Oct 22, 2001
English to Dutch translations [Non-PRO]
English term or phrase: a level playing field
The whole sentence is: "It would establish a level playing field and business-friendly compliance regime"
Any good solutions for this in Dutch? Thanks!
Willemina
gelijke kansen
Explanation:
Competition on a level playing field
Het begrip "level playing field" (LPF) duikt regelmatig op in beleidsdiscussies. Het is echter vaak niet duidelijk wat het begrip precies inhoudt, en welke beleidsimplicaties gerechtvaardigd kunnen worden met behulp van argumenten gerelateerd aan dit begrip. Binnen de economische wetenschap bestaat nog geen begrippen- en analytisch kader dat duidelijkheid verschaft. Dit project ambieert hieraan bij te dragen. Er zijn diverse gebieden waarbinnen LPF zeer relevant is. Bijvoorbeeld:
Binnen de context van imperfecte concurrentie gaat het om het speelveld waarop bedrijven met elkaar concurreren. Een voorbeeld is de nationale telecommunicatiemarkt. De ex-monopolist en nieuwkomers op de markt beschikken niet over dezelfde concurrentiepositie (er is geen LPF). Dit komt zowel door de geschiedenis van de sector als door asymmetrische regulering.
Binnen de internationale context betreft het harmonisatie van standaarden en normen tussen landen. Een voorbeeld betreft het stellen van milieu-eisen aan landen uit Centraal- en Oost-Europa die toe willen treden tot de EU (om een LPF te creëren).
Er zijn diverse andere onderwerpen waar het begrip LPF van toepassing op kan zijn, zoals internationale handel en overheidssteun. Meestal bestaat er een vaag idee van wat LPF behelst. Dit idee is echter niet scherp. Zo is het misschien niet wenselijk om elke asymmetrie tussen bedrijven of landen te bestempelen als een "unlevel playing field". Ook is het lastig is om aan te geven onder welke omstandigheden het streven naar een LPF wenselijk is.

Doel van het onderzoek is het concreet maken van het begrip LPF en het ontwikkelen van een bijbehorend analytisch kader. De centrale vraag die we daarmee willen beantwoorden is: Wat zijn de kosten/baten van een level/unlevel playing field voor welvaart? Deze vraag wordt behandeld binnen de context van zowel concurrentie tussen bedrijven als internationale harmonisatie.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Het was heel duidelijk en goed te gebruiken!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5gelijke kansen
Sven Petersson
1a level playing field
Ellemiek Drucker


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
a level playing field


Explanation:
Een mogelijkheid is :
eerlijke concurrentie

Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 57

45 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
gelijke kansen


Explanation:
Competition on a level playing field
Het begrip "level playing field" (LPF) duikt regelmatig op in beleidsdiscussies. Het is echter vaak niet duidelijk wat het begrip precies inhoudt, en welke beleidsimplicaties gerechtvaardigd kunnen worden met behulp van argumenten gerelateerd aan dit begrip. Binnen de economische wetenschap bestaat nog geen begrippen- en analytisch kader dat duidelijkheid verschaft. Dit project ambieert hieraan bij te dragen. Er zijn diverse gebieden waarbinnen LPF zeer relevant is. Bijvoorbeeld:
Binnen de context van imperfecte concurrentie gaat het om het speelveld waarop bedrijven met elkaar concurreren. Een voorbeeld is de nationale telecommunicatiemarkt. De ex-monopolist en nieuwkomers op de markt beschikken niet over dezelfde concurrentiepositie (er is geen LPF). Dit komt zowel door de geschiedenis van de sector als door asymmetrische regulering.
Binnen de internationale context betreft het harmonisatie van standaarden en normen tussen landen. Een voorbeeld betreft het stellen van milieu-eisen aan landen uit Centraal- en Oost-Europa die toe willen treden tot de EU (om een LPF te creëren).
Er zijn diverse andere onderwerpen waar het begrip LPF van toepassing op kan zijn, zoals internationale handel en overheidssteun. Meestal bestaat er een vaag idee van wat LPF behelst. Dit idee is echter niet scherp. Zo is het misschien niet wenselijk om elke asymmetrie tussen bedrijven of landen te bestempelen als een "unlevel playing field". Ook is het lastig is om aan te geven onder welke omstandigheden het streven naar een LPF wenselijk is.

Doel van het onderzoek is het concreet maken van het begrip LPF en het ontwikkelen van een bijbehorend analytisch kader. De centrale vraag die we daarmee willen beantwoorden is: Wat zijn de kosten/baten van een level/unlevel playing field voor welvaart? Deze vraag wordt behandeld binnen de context van zowel concurrentie tussen bedrijven als internationale harmonisatie.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 165
Grading comment
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Het was heel duidelijk en goed te gebruiken!

Willemina