KudoZ home » English to Dutch » Patents

off-axial optical system

Dutch translation: niet-axiaal


08:14 Feb 19, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Science - Patents / optical systems
English term or phrase: off-axial optical system
Hallo allemaal,

ik werk momenteel aan de vertaling van een octrooi over optische systemen, en op een bepaald ogenblik gaat het over "off-axial" optische systemen die worden gebruikt voor het corrigeren van vervormingen in het beeld. Ik begrijp wel wat er wordt bedoeld, maar kan niet direct een NL equivalent vinden voor die "off-axial".
"Niet-axiaal" lijkt me wat kort door de bocht, maar wat dan wel? Ergens vond ik "buitenaxiaal", maar dat lijkt me ook niet 100%.
Weet iemand of er hiervoor een officiële Nederlandse term bestaat?

Alvast bedankt!

Gert
GertV
Belgium
Dutch translation:niet-axiaal
Explanation:
Ik vind niet-axiaal nog niet zo gek hoor. Kennelijk is axiaal 'normaal' in dergelijke systemen. Met niet-axiaal geef je goed het speciale, tegenovergestelde karakter aan.
Selected response from:

Bafpund
Grading comment
Ik heb uiteindelijk geopteerd voor 'niet-axiaal' en er een vraag van gemaakt naar de klant toe. Mijn 'vrees' is vooral dat het in de context van patenten zou kunnen worden geïnterpreteerd als 'zonder as' (hoe onlogisch dat ook lijkt). Dus moet de klant maar beslissen of deze vertaling goed genoeg is.
Bedankt in ieder geval voor de hulp.

Gert
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3niet-axiaalBafpund
2extra-axiaal
Elma de Jong


Discussion entries: 2





  

Answers


50 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
extra-axiaal


Explanation:
De enige andere optie die ik vinden kan is 'extra-axiaal' maar dat komt voornamelijk voor in verband met medische wetenschappen, neurologie. In één geval werd het echter ook gebruikt voor lagers. Hopelijk kun je hier iets mee.

Elma de Jong
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch

58 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
niet-axiaal


Explanation:
Ik vind niet-axiaal nog niet zo gek hoor. Kennelijk is axiaal 'normaal' in dergelijke systemen. Met niet-axiaal geef je goed het speciale, tegenovergestelde karakter aan.

Bafpund
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik heb uiteindelijk geopteerd voor 'niet-axiaal' en er een vraag van gemaakt naar de klant toe. Mijn 'vrees' is vooral dat het in de context van patenten zou kunnen worden geïnterpreteerd als 'zonder as' (hoe onlogisch dat ook lijkt). Dus moet de klant maar beslissen of deze vertaling goed genoeg is.
Bedankt in ieder geval voor de hulp.

Gert