KudoZ home » English to Dutch » Petroleum Eng/Sci

ensuring that product to be received or loaded is on-grade

Dutch translation: voldoen aan (minimum)normen


10:15 Nov 11, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Petroleum Eng/Sci
English term or phrase: ensuring that product to be received or loaded is on-grade
Hallo allemaal,

deze komt uit een handleiding voor Shore Officers. Een van de taken van deze mensen bestaat erin alle nodige voorbereidingen te treffen zodat schepen die aankomen kunnen laden en/of lossen. Daarbij moet dus worden gecontroleerd of het product 'on-grade' is, maar ik kan die term niet terugvinden.
Betekent het dat het product van de 'juiste kwaliteit' moet zijn, of sla ik de bal daarmee helemaal mis?

Bedankt alvast voor de hulp!

Gert
GertV
Belgium
Dutch translation:voldoen aan (minimum)normen
Explanation:
Of aan (minimum) kwaliteitseisen.
Ik heb 'on grade' teruggevonden in een artikel over het 'leesniveau' van kinderen. Het heeft dus denk ik zeker te maken met een bepaald niveau, kwaliteit of het voldoen aan gestelde normen
Selected response from:

Carolien de Visser
France
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2voldoen aan (minimum)normenCarolien de Visser
3op de grond / op grondniveauxxxgeenstijl
Summary of reference entries provided
oliedichtheid / API grades
Kitty Brussaard

  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
op de grond / op grondniveau


Explanation:
"On-grade means right on the ground."


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/english/construction_civil_enginee...
    Reference: http://www.findanyfloor.com/Climate/ClimateFriendlyFlooring....
xxxgeenstijl
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: compare also with sub grade = ondergrond/fundatie.
5 hrs

disagree  Kitty Brussaard: In the given context (petroleum shipping) I don't think this is very likely. See also my reference.
8 days

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
voldoen aan (minimum)normen


Explanation:
Of aan (minimum) kwaliteitseisen.
Ik heb 'on grade' teruggevonden in een artikel over het 'leesniveau' van kinderen. Het heeft dus denk ik zeker te maken met een bepaald niveau, kwaliteit of het voldoen aan gestelde normen


Example sentence(s):
  • It is the goal of the state that all children read on grade level by the end of Grade 3 and continue to read on grade level or higher throughout their schooling.

    Reference: http://www.tea.state.tx.us/teks/grade/Third_Grade.pdf
Carolien de Visser
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: "voldoen aan de kwaliteitseisen" lijkt me de beste (de link met grades uit het onderwijs vind ik wel wat vér gezocht :)
7 mins
  -> bedankt

agree  Jack den Haan: Ook eens met Ron.
1 hr
  -> Dank je wel

neutral  Tina Vonhof: reference and example do not fit the context.
5 hrs

neutral  Kitty Brussaard: See also my reference.
8 days




Reference comments


8 days
Reference: oliedichtheid / API grades

Reference information:
Ik heb sterk de indruk dat de term 'on-grade' verband houdt met het feit dat in de context van petroleum/ruwe olie onderscheid wordt gemaakt in verschillende graden van oliedichtheid (gravity). Deze staan bekend als 'API grades' of in NL als 'graden API'. Zie ook onderstaande links.
Ik denk dan ook dat het de taak is van de Shore Officers om bij laden en lossen van ruwe olie te controleren of het bewuste product de 'juiste' (de officieel opgegeven/vermelde?) API-graad heeft.

Crude oil is graded according to gravity, measured by the American Petroleum Institute degree of gravity (API): the higher the number, the lighter the grade ...
http://www.answers.com/topic/petroleum-reserves-and-producti...

Het American Petroleum Institute (afgekort tot API) is een Amerikaanse ... olie- industrie zijn onder andere de oliedichtheid in graden API (Brent olie heeft ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/American_Petroleum_Institute

--------------------------------------------------
Note added at 8 days (2008-11-19 23:34:21 GMT)
--------------------------------------------------

Deze link is misschien ook wel interessant: http://www.zeeland-seaports.com/cms/publish/content/download...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8