KudoZ home » English to Dutch » Religion

Mindset

Dutch translation: geestesgesteldheid/instelling


17:33 Dec 31, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Religion
English term or phrase: Mindset
Ik kom in een vertaling regelmatig het woord "mindset" tegen. Bijvoorbeeld:

It is a mindset of knowing this rest as a foretaste of our eternal joy when we experience peace with justice.

Heeft iemand suggesties voor een goede vertaling hiervan? Van Dale biedt "denkrichting, obsessie" maar dat kan ik niet echt plaatsen in de tekst waar ik mee bezig ben.

Dank alvast voor je hulp!
Ymkje Kuipers
Netherlands
Dutch translation:geestesgesteldheid/instelling
Explanation:
Zonder de volledige context te kennen is het niet meer dan een gissing wat hier bedoelt zou kunnen zijn

mijn gissing dan

Het is een geestesgesteldheid waarin/geestesinstelling waaronder je deze rust ervaart/onderkent/ziet als

of

Het is een geestesgesteldheid/instelling waarin/waaronder je weet dat deze rust een voorproefje is van

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2010-12-31 18:27:53 GMT)
--------------------------------------------------

"bedoelt" mag ook met "d" :-)
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Allen,
Dank voor jullie reacties. Ik neem de anderen zeker ook mee in mijn woordenlijst, maar gezien de totale context is dit denk ik de best passende.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1geestesgesteldheid/instellingBarend van Zadelhoff
3geestesstaat
Michel de Ruyter
3gemoedstoestandJack den Haan
3zienswijze, mentaliteitarianek


  

Answers


45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
mindset
geestesgesteldheid/instelling


Explanation:
Zonder de volledige context te kennen is het niet meer dan een gissing wat hier bedoelt zou kunnen zijn

mijn gissing dan

Het is een geestesgesteldheid waarin/geestesinstelling waaronder je deze rust ervaart/onderkent/ziet als

of

Het is een geestesgesteldheid/instelling waarin/waaronder je weet dat deze rust een voorproefje is van

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2010-12-31 18:27:53 GMT)
--------------------------------------------------

"bedoelt" mag ook met "d" :-)

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Allen,
Dank voor jullie reacties. Ik neem de anderen zeker ook mee in mijn woordenlijst, maar gezien de totale context is dit denk ik de best passende.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan
9 mins
  -> Dank je wel, Jack. Zonder volledige context blijft dit lastig, ook om te zeggen dat 'gemoedstoestand' niet zou kunnen. Taalkundig denk ik bij 'gemoedstoestand' echter eerder aan 'state/frame of mind/mood', jij ook waarschijnlijk.

59 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mindset
gemoedstoestand


Explanation:
Ben het eens met Barend, maar in deze context is dit misschien ook een mogelijkheid.




    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemoedstoestand
Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

2 days 16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mindset
zienswijze, mentaliteit


Explanation:
via Duitse vertaling van mindset op webster's online dictionary aangekomen bij zienswijze, mentaliteit. Ook google geeft veel hits voor mindset icm zienswijze.

arianek
Native speaker of: Native in DutchDutch

4 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mindset
geestesstaat


Explanation:
lijkt me in deze voorbeeldzin de beste optie.
in een andere context of zin zou 'denkstaat' evt. kunnen.


Example sentence(s):
  • Enkel de geestesstaat van een mens bepaalt in welk geestesgebied hij
  • In het aanduiden en aankweken van deze geestesstaat ligt naar mijn mening de eigenlijke betekenis van Paul Valéry als denker
Michel de Ruyter
Finland
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch