KudoZ home » English to Dutch » Science

adduct to

Dutch translation: adductie bij, bijvoegsel bij, toevoeging aan, aanvulling bij


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:adduct to
Dutch translation:adductie bij, bijvoegsel bij, toevoeging aan, aanvulling bij
Entered by: Henk Peelen

10:11 Jan 9, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
Science
English term or phrase: adduct to
the thiol group of the enzyme forms an adduct to the carbonyl group
chantal
adductie
Explanation:
ik vermoed dat "adduct" "adduction" met zijn

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-09 12:05:34 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

letterlijk
toevoering
beweging naar de carbonylgroep
Maar de brontekst was niet helemaal juist, ik denk dat men dacht aan iets als addendum, addition, additive, adduction
Te vertalen met
toevoeging, aanvulling, adductie
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Dat zou heel goed kunnen ja. En dat betekent iets als beweging, of niet?! Maar heb je ook enig idee wat het in de gevraagde context betekent?!

In elk geval vast bedankt!!!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5adduct of additieproduct
Leo te Braake | dutCHem
4adductie
Henk Peelen


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
adductie


Explanation:
ik vermoed dat "adduct" "adduction" met zijn

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-09 12:05:34 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

letterlijk
toevoering
beweging naar de carbonylgroep
Maar de brontekst was niet helemaal juist, ik denk dat men dacht aan iets als addendum, addition, additive, adduction
Te vertalen met
toevoeging, aanvulling, adductie

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Dat zou heel goed kunnen ja. En dat betekent iets als beweging, of niet?! Maar heb je ook enig idee wat het in de gevraagde context betekent?!

In elk geval vast bedankt!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Leistra
28 mins

disagree  Leo te Braake | dutCHem: zeer zeker niet goed. zie mijn vertaling, met 23 jaar ervaring in de chemie...
13 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
adduct of additieproduct


Explanation:
Beide termen zijn in de chemie ongeveer even gebruikelijk voor het resultaat van een additiereactie A+B -> AB. (additie = optelling)
De tegenstelling van een additiereactie is een substitutiereactie: AB + C -> AC + B. (substitutie = vervanbging).
Goh, ik zou bijna weer terug willen naar het lab...

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316