KudoZ home » English to Dutch » Science

Phosphonic (acid)

Dutch translation: fosforigzuur


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:phosphonic acid
Dutch translation:fosforigzuur
Entered by: Erica Magielse

14:19 Dec 17, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Science
English term or phrase: Phosphonic (acid)
-
Els Immegeers
Belgium
fosforigzuur
Explanation:
Volgens Ternay is phosphonic acid inderdaad H3PO3.

Beginselen der Scheikunde I (Meurs/Baudet/Bouree, 21e druk p. 240) geeft als Nederlandse naam voor H3PO3 fosforigzuur. Dit is geheel in lijn met naamgeving van andere zuren, zoals zwavelzuur en zwaveligzuur.
Selected response from:

Erica Magielse
Netherlands
Grading comment
Bedankt! Dit had ik later (na lang zoeken) ook gevonden. Ik kon helaas geen context geven aangezien dit als afzonderlijk woord uit een lijst vertaald moest worden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2typo--> phosphoric (acid) --> fosforzuur
Evert DELOOF-SYS
5 +1fosfonaat of fosfonzuur
Elisabeth Ghysels
5fosforigzuur
Erica Magielse
4 -1fosforzuur (geen typo)Miriam Linschoten, PhD


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
phosphonic (acid)
typo--> phosphoric (acid) --> fosforzuur


Explanation:
Ref.:
Booklet No 4 of 8: Production Of Phospohoric Acid Definitions
... Booklet No 4 of 8: Production Of Phospohoric Acid Definitions The
following definitions are taken from the proposed EU Directive ...
www.efma.org/Publications/BAT 95/Bat04/section02.asp

Chemical of the Week -- Phosphoric Acid
In de meeste roestomvormers zit fosforzuur. Wil je weten wat fosforzuur precies is? Lees dan onderstaande tekst! PHOSPHORIC ACID, H 3 PO 4. ...
www.rustbuster.nl/.../ Chemical%20of%20the%20Week%20--%20Phosphoric%20Acid.htm

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marc Van Gastel
4 mins

agree  Elise Jansen
14 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem: PhosphoRic Acid = H3PO4 = Fosforzuur.
1 hr

neutral  Mirjam Bonne-Nollen: waarom zou het een typo zijn? als dat zo is - agree; zo niet, dan is de vertaling 'fosfonzuur' en - disagree
7 hrs

disagree  Erica Magielse: with Leo: Phosphoric acid = H3PO4, maar phosphonic acid = H3PO3
5 days

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
fosforzuur (geen typo)


Explanation:
Dit is NIET een typo: phosphonic acid is hetzelfde als phosphoric acid (fosforzuur)
zie: http://chem.sis.nlm.nih.gov/chemidplus/

Our fertilizer grade phosphorous acid is specially suitable for formulation of phosphite fertilizer for fruits like citrus, orange, vegetables, economic crops etc.

General Information
Synonyms: Orthophosphorous acid; phosphonic acid
CAS No.: 13598-36-2
http://www.wuzhouchem.com/cataloged/inor/phosphorous_acid.ht...

... The active ingredient, mono- and di-potassium salts of phosphorous acid (also
referred to as phosphonic acid), is a synthesized active ingredient. ...
www.epa.gov/pesticides/biopesticides/ingredients/ factsheets/factsheet_076416.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-17 15:48:02 (GMT)
--------------------------------------------------

PHOSPHONIC ACIDS definition
... with the general formula rop(oh)2. This includes phosphonates and phosphonic acid
esters. The tautomeric form of this compound (p(oh)3) = phosphorous acids. ...
www.books.md/P/dic/phosphonicacids.php

.. This is confusing, since phosphorous acid is also called > phosphonic acid. ... This
is confusing, since phosphorous acid is also called phosphonic acid. ...
www.sare.org/htdocs/hypermail/ html-home/34-html/0491.html

.. As such, the active ingredient, mono- and di-potassium salts of phosphorous acid
(also referred to as phosphonic acid), is a synthesized active ingredient ...
www.plantfoodsystems.com/fungicide.html

... Phosphorous acid, the inorganic analogue of phosphonic acids and could behave in
a similar manner in view of the architecture of the resulting structure and ...
journals.iucr.org/e/issues/2001/ 09/00/bt6077/bt6077.pdf

Miriam Linschoten, PhD
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 235

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
5 mins

disagree  Leo te Braake | dutCHem: Op jouw 1e ref site vind ik Phosphorous Acid als synoniem voor Phosphonic Acid. De laatste 80 jaar war dat NIET gelijk aan Phosphoric Acid. Ik ben niet overdreven thuis in de anorganische chemie, maar alleen Phosphoric acid wordt vertaald als Fosforzuur.
35 mins
  -> see added note

disagree  Mirjam Bonne-Nollen: zie commentaar hieronder
6 hrs

56 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
fosfonaat of fosfonzuur


Explanation:
Ik kan niet onmiddelijk het scheikundig verschill uitleggen tussen fosforzuur en fosfonzuur, maar het is er zeker well (ik zoek nog well).
Zowel fosfonzuur als fosfonaat wordt gebruikt (zoals bij alle organische zuren kan men deze benoemen door de naam van de zure form als door de naam van het zout, de form waarin de stof steeds voor een groter of kleiner gedeelte voorkomt, afhankelijk van de zuurtegraad van de oplossing).
Groeten,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-17 15:41:35 (GMT)
--------------------------------------------------

wel (met één l), het scheikundig verschil heb ik nog niet zeker gevonden (ik denk, dat phosphoric uitgaat van PO4---, terwijl phosphorous = phosphonic uitgaat van PO3---), maar hier tenminste nog eens een referentie welke duidelijk maakt, dat beiden niet synoniem zijn:
\"containing an
organic acid moiety comprising a sulfonic acid, a
phosphonic acid or a phosphoric acid as part of
the polymer chain\"

http://legal.european-patent-office.org/dg3/pdf/t990783eu1.p...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-17 15:49:56 (GMT)
--------------------------------------------------

Wel, eindelijk heb ik - zij het in het Duits - zelfs een webside met tekeningen gevonden; het is zoals ik vermoede: fosfonzuur (zout = fosfonaat) is H3PO3 (ik vermoed dat dit op zich niet erg stabiel is een veeleer voorkomt als basis van complexere moleculen), terwijl fosforzuur (zout = fosfat) H3PO4 is.

(in het Duits uiteraard te zoeken onder Phosphorsäure en Phosphonsäure):
http://www.chemievorlesung.ipn.uni-kiel.de/2003_quali/Nomenk...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-23 10:54:17 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

hmmm


    Reference: http://www.cdc.gov/niosh/rtecs/taaae60.html
    Reference: http://www.ub.rug.nl/eldoc/dis/science/c.j.witmans/SUMMARY.P...
Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Dit zou het goede antwoord KUNNEN zijn. Ik heb geen naslagwerken waar het instaat, en de betrouwbaarheid van Web-referenties kan ik niet altijd beoordelen. Uit veiligheidsoverwegingen antwoord ik alleen vanuit eigen kennis, evt. gecombineerd met ref's.
25 mins
  -> aangezien fosfonaten (vooral bifosfonaten) in de geneeskunde een redelijke rol spelen is die eigen kennis er wel, maar daarom kan ik nog niet direkt de molecule tekenen. Groeten, Nikolaus

agree  Mirjam Bonne-Nollen: helemaal goed; fosfonzuur (phosphonic acid - H3PO3) is een stabiel tautomeer van 'phosphorous acid' (ref. Contemporary Organic Chemistry - Ternay)
6 hrs
  -> "helemaal goed" doet toch wel altijd extra goed, dank u

5 days   confidence: Answerer confidence 5/5
phosphonic (acid)
fosforigzuur


Explanation:
Volgens Ternay is phosphonic acid inderdaad H3PO3.

Beginselen der Scheikunde I (Meurs/Baudet/Bouree, 21e druk p. 240) geeft als Nederlandse naam voor H3PO3 fosforigzuur. Dit is geheel in lijn met naamgeving van andere zuren, zoals zwavelzuur en zwaveligzuur.

Erica Magielse
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 78
Grading comment
Bedankt! Dit had ik later (na lang zoeken) ook gevonden. Ik kon helaas geen context geven aangezien dit als afzonderlijk woord uit een lijst vertaald moest worden.