KudoZ home » English to Dutch » Slang

hurricane glass

Dutch translation: stormglas


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hurricane glass
Dutch translation:stormglas
Entered by: Paul Peeraerts

11:39 May 20, 2005
English to Dutch translations [Non-PRO]
Slang
English term or phrase: hurricane glass
Interieurdesigner komt binnen en zegt: This is a typical Florida room. Big palmtrees, some beautiful hurricane glass. (Dat wil hij er alleszins van maken.)

Verder heb ik daar geen context bij. Zou "hurricane glass" in deze context naar een typisch drinkglas verwijzen? Dat lijkt me zo gek.
Sandra
stormglas
Explanation:
Zou het over dat stormglas kunnen gaan, waar men het in deze lifestyle webwinkel over heeft?
Selected response from:

Paul Peeraerts
Grading comment
Dank je!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4orkaanbestendig glas
Evert DELOOF-SYS
3 +3stormsterk glasNico Staes
2 +2stormglas
Paul Peeraerts
4drinkglas voor tropische en exotische drankjes
Maria van der Heijde-Zomerdijk
3decoratief glaswerk, (ofwel 'hurricane glass')
Ljiljana Malovic


Discussion entries: 2





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
stormsterk glas


Explanation:
Translation is maybe not perfect, bur hurricane glass is glass made to resist hurricanes (they come by regularly)

Nico Staes
Czech Republic
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  glfanec2e
5 mins

agree  Iris70
9 mins

agree  EgonWegh: Of stormbestendig - de collocatie "stormsterk (of stormbestendig) glas" komt op Google niet voor - blijkbaar is er in Nederland geen behoefte aan ...
16 mins

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
orkaanbestendig glas


Explanation:
Ik wil niet meteen gaan vitten, maar als we het over Florida en 'hurricanes' hebben, dan lijkt 'orkaan(bestendig)' me eerder aangewezen.

B.v.:
... werking tien keer hoger is dan die van glas; een optimale isolatie dus. ...Orkaanbestendig. EUROLOOK® is blootgesteld aan de extreme windkracht van een ...
www.eurolook.nl/nederlands/certificaten_ en_onderscheidingen_content.html -

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nico Staes: Evert heeft absoluut gelijk. Ik was net bezig met een vertaling over stormvogels. Vandaar...
35 mins

agree  Anthony Michils: Indeedio.
59 mins

agree  Tina Vonhof
3 hrs

agree  Sigrid Lensink-Damen: maar kun je er dan geen 'orkaanglas' van maken?
7 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drinkglas voor tropische en exotische drankjes


Explanation:
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een interior designer zich bezig houdt met vensterglas en dat hij het 'beautiful' noemt. Die hurricane glazen worden ook gebruikt als verzamelobjecten en passen goed in de 'tropische' sfeer die blijkbaar door die designer wordt nagestreefd.

Maria van der Heijde-Zomerdijk
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Evert DELOOF-SYS: je kunt gelijk hebben op een punt, maar bij vensterglas zal/mag een interior designer ook wel graag z'n zegje doen: figuurglas, draadglas, ontspiegeld glas, gekleurd glas, opalineglas, gescreend groen...
6 mins

neutral  Ljiljana Malovic: ik denk ook dat het geen vensterglas is. Maar ik ben niet 100% zeker dat het wel om een drinkglas gaat. Verzamelstuks van hurricane glass...
9 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
stormglas


Explanation:
Zou het over dat stormglas kunnen gaan, waar men het in deze lifestyle webwinkel over heeft?


    Reference: http://www.etrashop.be/stylish/Main.do
Paul Peeraerts
Native speaker of: Native in DutchDutch
Grading comment
Dank je!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: ik vin da nie zo gek !!
53 mins

agree  Harry Borsje: een stormglas is ook een oud weerinstrument; nog steeds vasthoudend aan mijn opmerking boven, ben ik het dus eens met dit woord; stormlamp is een (vrijere) variant
2 hrs

neutral  Ljiljana Malovic: dit zou heel goed passen in dat stukje tekst dat ik gevonden heb (over die bruidsmeisjes). Stormlampen als muurverlichting in deze Florida room - zou heel goed kunnen. Of verzamelobjecten van dit soort glas...
6 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
decoratief glaswerk, (ofwel 'hurricane glass')


Explanation:
Het kan wel een drinkglas zijn maar niet per se.
Zie hieronder wat één van de bruidsmeisjes in de text genoemd in handen heeft (i.c.m. de kaars en de kaarshouder)

http://www.thinds.com/jmh/xmaswedFAQ2.htm

"The other thing that people said was so beautiful was that my bridesmaids carried candles (decorated with some flowers, greens, & ribbons, but not many) down the aisle for the processional. They were ordered through a catalog my florist had, for $7.25 each and they had a short round hurricane glass to go over the 4" candle, so there was no open flame. There was also a metal handle to carry it with. Decorated, they cost me $25 each. My MOH had a different color candle and ribbon on hers than the other 4 bridesmaids. They blew them out once seated in their pew and just walked with their groomsman back up the aisle candle-less for the recessional. These 5 candles (along with my bouquet) were all we used to decorate the head table and it looked great."

Ik denk ook niet dat de interieurdesigner het hier over de ramen en deuren heeft, in combinatie met 'beautiful'.





--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 54 mins (2005-05-20 22:33:33 GMT)
--------------------------------------------------

New Orleans Pat O\'Brien\'s Vintage Hurricane Glass ~ $15.00

This great vintage Pat O\'Brien\'s Hurricane glass dates from the 1960s, and is still in its original \"St. Joe Paper Company\" box. This New Orleans bar is famous for its Hurricane drinks, which come in these 10 inch tall glasses. The Hurricane glass is pictured on the outside of this 12 inch tall box. The box has some water marks on one of the four sides, but otherwise is in great vintage condition, with no tears or missing pieces. The glass is in mint condition, without chips or scratches.

http://www.antiqueobsession.com/texas/antiquevintage_glasswa...


Ljiljana Malovic
Netherlands
Native speaker of: English