KudoZ home » English to Dutch » Slang

strip search, full cavity

Dutch translation: inwendig(e) onderzoek/visitatie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:strip search, full cavity
Dutch translation:inwendig(e) onderzoek/visitatie
Entered by: Marijke Mayer

11:25 Dec 22, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Slang
English term or phrase: strip search, full cavity
Tegen een gevangene:
Take off your clothes.

For wath?

I'm going to do a strip search, full cavity.

Hebben wij hier in het Nederlands een term voor of zou ik dit keer het Engels laten staan?
De Facto
inwendig(e) onderzoek/visitatie
Explanation:
Hoi Sandra! Ik weet dat je het kort en vooral netjes moet moet houden en dit daarom zowel de lading dekt als voldoende duidelijkheid verschaft. M.i. moet je nooit iets in het Engels laten staan, tenzij dit echt zo wordt gebruikt in onze landen. FYI: In het Amerikaans wordt dit ook wel 'checking all orifices' genoemd.

hollisch ;-) Source: De Telegraaf (NL) Copyright: De Telegraaf ...
Ook zou, volgens hem, geen sprake zijn geweest van inwendige visitatie.
"De stewardessen moesten onder meer bukken en andere posities innemen, ...
www.legalizewiesbaden.de/bolletjes/tg20020727b.htm

Amnesty.nl - OostenrijkMensen die klaagden over geweld door de politie of hiervan getuige waren, liepen gevaar ... waarbij ze degenen die het inwendig onderzoek pijnlijk von­den, ...
www.amnesty.nl/landeninfo/llp_oost2001.shtml

Hulpverlening aan slachtoffers van seksueel gewelddoor de politie, de veroordeling van de dader en het verkrijgen van een eventuele schadevergoeding van de dader. Misschien wil de arts inwendig onderzoek ...
www.st-lis.nl/links/justitie/hulpverlening_ aan_slachtoffers_van_seksueel_geweld.htm - 18k - In cache - Gelijkwaardige pagina's


Groetjes, en prettige feestdgen!
Marijke

Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
Dank je wel, Marijke! Ook voor jou fijne feestdagen!
Groetjes,

Sandra
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3van buiten en van binnen fouillerenHarry Borsje
5inwendig(e) onderzoek/visitatie
Marijke Mayer
4 +1Fouilleren en visiteren
vic voskuil
4je wordt gefouilleerd, overal...
Björn Houben
3 +1Visteren
Willemina Hagenauw


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Visteren


Explanation:
Het gaat hier om het fouilleren van een gevangene die helemaal bloot is waarbij ook de lichaamsopeningen worden doorzocht. Ik denk niet dat je het in het Engels kunt laten staan. Het woord dat hiervoor wordt gebruikt is "visteren" zie ook: wwww.rechtenforum.nl/.../title/visiteren+of+fouilleren%3F%3F/ t/2611/?sid=40b499666b76595ac85d17f22f057151or

Misschien heb je hier iets aan.

Willemina Hagenauw
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: spelling is 'visiteren', maar deze term lijkt me te netjes voor deze context
54 mins

agree  Gerard de Noord: anale visitatie (vaginale visitatie) http://www.joebattsarm.com/jurid.html
1 hr

neutral  Harry Borsje: in eerste instantie leek me deze term juridisch van toepassing en eenduidig, maar in beveiligingskringen e.d. kan het juist/ook minder vergaand zijn dan fouilleren, b.v. het doorzoeken van tassen e.d.
2 hrs

32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
van buiten en van binnen fouilleren


Explanation:
als je niet op zoek bent naar de juridisch juiste term (zie hieronder) maar naar een pakkende tekst voor een film, of zo


Ref.: "Het onderzoek in het lichaam omvat het uitwendig schouwen van de openingen en holten van het onderlichaam en het inwendig onderzoek
van de openingen en holten van het lichaam, maar ook het röntgenonderzoek en echografie worden hieronder begrepen."


    Reference: http://staging.njb.nl/NJB/mem/wetv/tk9900_26983_4.pdf
Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Antoinette Verburg
33 mins

agree  Saskia Steur
1 hr

agree  Benno Groeneveld: strip search geeft al aan dat het hier uitsluitend een lichaamsonderzoek betreft. Alle hoeken en gaten comes to mind.
7 hrs

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
je wordt gefouilleerd, overal...


Explanation:
***

Björn Houben
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Fouilleren en visiteren


Explanation:
visiteren op zichzelf is inderdaad een te netjes woord,
maar de uitdrukking is met fouilleren erbij,
dan klinkt het ook gelijk een stuk harder.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 54 mins (2005-12-22 13:20:31 GMT)
--------------------------------------------------

volledig f. & v.

vic voskuil
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Het lijkt mij goed om er 'volledig' bij te zetten.
5 hrs

1 day20 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
inwendig(e) onderzoek/visitatie


Explanation:
Hoi Sandra! Ik weet dat je het kort en vooral netjes moet moet houden en dit daarom zowel de lading dekt als voldoende duidelijkheid verschaft. M.i. moet je nooit iets in het Engels laten staan, tenzij dit echt zo wordt gebruikt in onze landen. FYI: In het Amerikaans wordt dit ook wel 'checking all orifices' genoemd.

hollisch ;-) Source: De Telegraaf (NL) Copyright: De Telegraaf ...
Ook zou, volgens hem, geen sprake zijn geweest van inwendige visitatie.
"De stewardessen moesten onder meer bukken en andere posities innemen, ...
www.legalizewiesbaden.de/bolletjes/tg20020727b.htm

Amnesty.nl - OostenrijkMensen die klaagden over geweld door de politie of hiervan getuige waren, liepen gevaar ... waarbij ze degenen die het inwendig onderzoek pijnlijk von­den, ...
www.amnesty.nl/landeninfo/llp_oost2001.shtml

Hulpverlening aan slachtoffers van seksueel gewelddoor de politie, de veroordeling van de dader en het verkrijgen van een eventuele schadevergoeding van de dader. Misschien wil de arts inwendig onderzoek ...
www.st-lis.nl/links/justitie/hulpverlening_ aan_slachtoffers_van_seksueel_geweld.htm - 18k - In cache - Gelijkwaardige pagina's


Groetjes, en prettige feestdgen!
Marijke



Marijke Mayer
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank je wel, Marijke! Ook voor jou fijne feestdagen!
Groetjes,

Sandra

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: De term 'inwendig onderzoek' is te verwarrend, want kan ook puur medisch onderzoek betreffen. De derde referentie heeft dan ook niets met visitatie te maken!
5 days