KudoZ home » English to Dutch » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

race

Dutch translation: etnische herkomst


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:race
Dutch translation:etnische herkomst
Entered by: Toiny Van der Putte-Rademakers

09:43 Nov 27, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Social Science, Sociology, Ethics, etc. / questionnaire
English term or phrase: race
In een Engelse vragenlijst voor patiënten met een bepaalde aandoening wordt gevraagd naar hun "Race". Dat kan in het Nederlands niet, denk ik. Heeft iemand suggesties?
Toiny Van der Putte-Rademakers
etniciteit
Explanation:
Ras zou het beste zijn, "discriminatie op basis van ras, geslacht, of geloof" is een uitdrukking waar opzich niets mis mee is.

Maar etniciteit is een eufemisme wat kort en bondig is, maar voor een medische context ook weer niet te eufemistisch is.

Uit wiki:

[bewerk] Etniciteit als eufemisme voor menselijk ras

Het begrip etniciteit vervangt tegenwoordig ook wel het begrip "menselijk ras". Het voornamelijk 19e eeuwse begrip menselijk ras hangt samen met het idee dat het mogelijk zou zijn de homo sapiens biologisch in te delen in subtakken, volgens morfologische kenmerken zoals onder andere huidskleur of gezichtstrekken.


--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2008-11-27 10:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

Etnische achtergrond vind ik te vaag; maar etnische herkomst zou ook wel kunnen, omdat artsen gewoon willen weten uit welke bevolkingsgroep je komt.

Artsen moeten "discrimineren", omdat niet alle medicijnen een gelijke uitwerking op verschillende mensen hebben, zo is duidelijk geworden. Net zoals medicijnen geen gelijke werking hoeven te hebben op mannen en vrouwen, kinderen of ouderen, etc.
Selected response from:

Max Nuijens
Belarus
Grading comment
Bedankt, Max. Ik heb gekozen voor etnische herkomst.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6etnische achtergrond
Lode Demetter
4 +2ethnishce achtergrond
Chris Hopley
4 +2etniciteit
Max Nuijens
4"ras" with quotation marksEddyArtEco
4ras
hilde schuermans
3afkomst
Mattijs Warbroek
3 -1Geboorteland ouders
Desiree Tonino


Discussion entries: 1





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ras


Explanation:
dit is een wetenschappelijk document, waarom zou "ras" niet kunnen?

hilde schuermans
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Chris Hopley: omdat wetenschappelijk niet bewezen is dat de mens in rassen onderverdeeld kan worden (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras )
21 mins

agree  meyjes: Dat rassen bio-wetenschappelijk niet goed te scheiden zijn, maakt ze nog niet minder echt (medico-sociaal). In mijn colleges spreek ik dan ook van ras als ethniciteit. Ze zijnn niet hetzelfde! Ook in de VS is de term "ras" sterk; dat verandert niets.
4 days

3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afkomst


Explanation:
ras kan inderdaad een vervelende bijsmaak hebben. Misschien dat dit een optie is?

Mattijs Warbroek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Geboorteland ouders


Explanation:
Ik zou ook geen "ras" willen gebruiken. Misschien kun je het omzeilen door er een vraag van te maken waarin gevraagd wordt naar het geboorteland van de vader en de moeder? Kom ik geregeld tegen in een vragenlijst. Is minder confronterend en je komt toch te weten wat je weten wilt. Ik zou het uiteraard wel melden bij de klant.

Desiree Tonino
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Chris Hopley: heeft strict genomen niets te maken met je "ras" of etnische achtergrond (bijv. kinderen van 2de generatie immigranten...)
14 mins
  -> Da's waar.

neutral  meyjes: De vraag is: waarom is men, de geschiedenis niettegenstaande, zo bang van het woord "ras" dat men het liever over ethniciteit heeft (hetgeen niet hetzelfde is) of zelfs over het irrelevante "geboorteland!"
4 days

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
etnische achtergrond


Explanation:
misschien

Lode Demetter
Belgium
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carolien de Visser: of etnische afkomst
0 min
  -> tnx!

agree  amulder: of inderdaad etnische afkomst
10 mins
  -> tnx!

agree  Sherefedin MUSTAFA: "etnische afkomst" wordt ook door het Ministerie van Justitie gebruikt.
30 mins
  -> tnx!

agree  Mattijs Warbroek
32 mins
  -> tnx!

agree  Koen van Gilst: ras zou op mij een heel rare indruk maken: etnische achtergrond (zonder h) klinkt veel aangenamer
3 hrs
  -> tnx!

agree  Ron Willems
10 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
race, ethnic background, ethnicity
ethnishce achtergrond


Explanation:
Zie bijvoorbeeld dit patiëntaanmeldingsformulier (PDF):
http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyres/3E434600-58C4-4DC6-BEB...

Gebruik van de term 'race' is in het Engels ook discussiëerbaar ("there's only one race, that's the human race"). Zie verder Wikipedia -> Race_(classification_of_human_beings)

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2008-11-27 09:57:37 GMT)
--------------------------------------------------

Oeps, mijn vingers werken niet mee vandaag. Moet natuurlijk "etnische achtergrond" (of soms "ethnische achtergrond") zijn.

Example sentence(s):
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Race_(classification_of_human_beings)

    Reference: http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyres/3E434600-58C4-4DC6-BEB...
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems
10 hrs

agree  Kitty Brussaard
12 hrs

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
etniciteit


Explanation:
Ras zou het beste zijn, "discriminatie op basis van ras, geslacht, of geloof" is een uitdrukking waar opzich niets mis mee is.

Maar etniciteit is een eufemisme wat kort en bondig is, maar voor een medische context ook weer niet te eufemistisch is.

Uit wiki:

[bewerk] Etniciteit als eufemisme voor menselijk ras

Het begrip etniciteit vervangt tegenwoordig ook wel het begrip "menselijk ras". Het voornamelijk 19e eeuwse begrip menselijk ras hangt samen met het idee dat het mogelijk zou zijn de homo sapiens biologisch in te delen in subtakken, volgens morfologische kenmerken zoals onder andere huidskleur of gezichtstrekken.


--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2008-11-27 10:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

Etnische achtergrond vind ik te vaag; maar etnische herkomst zou ook wel kunnen, omdat artsen gewoon willen weten uit welke bevolkingsgroep je komt.

Artsen moeten "discrimineren", omdat niet alle medicijnen een gelijke uitwerking op verschillende mensen hebben, zo is duidelijk geworden. Net zoals medicijnen geen gelijke werking hoeven te hebben op mannen en vrouwen, kinderen of ouderen, etc.


    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Etniciteit
Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3
Grading comment
Bedankt, Max. Ik heb gekozen voor etnische herkomst.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Vooral eens met je 'note added'. 'Race', hoe je het ook vertaalt, is medisch gezien belangrijk en daarom nog steeds een acceptabele vraag terwijl het in andere situaties niet meer acceptabel is.
4 hrs
  -> Een tijdje geleden had ik een gesprek met iemand die haar "ras" op een medische vragenlijst moest invullen, wat nogal bevreemding bij haar wekte. De enige verklaring hiervoor is de specificiteit van medicijnen. Wel even schrikken.

agree  Kitty Brussaard
12 hrs
  -> bedankt Kitty!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
"ras" with quotation marks


Explanation:
A question about race is basically a wrong question in any medical or other enquiry because the term is ambiguous: we speak of the "human race" but also about the Caucasian, the Mongoloid and the Negroid races. The nazis cherished the concept of German race.
The question is not only wrong but also tendentious because one may wish to know about the country of (parental) origin and, implicitly, the religion of the person to be examined.
Translation into Dutch with terms such as etnische achtergrond should be avoided because ethnical background is different from race.
I would recommend "ras" and add a footnote to explain that one disagrees with the use of the term race in the original English questionnaire.

EddyArtEco
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Max Nuijens: Maar denk eens aan honderassen, alle honden vormen eigenlijk een soort/ras, maar we spreken toch van poedels, pittbulls lassie-honden, enz. Gewoon om het onderscheid duidelijk te maken, dat er wel degelijk is, en dat ook relevant kan zijn.
3 hrs

neutral  meyjes: Dat rassen bio-wetenschappelijk niet goed te scheiden zijn, maakt ze nog niet minder echt (medico-sociaal). In mijn colleges spreek ik dan ook van ras als ethniciteit. Ze zijn niet hetzelfde! Ook in de VS is de term "ras" sterk; dat verandert niets.
4 days