KudoZ home » English to Dutch » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

sustaining

Dutch translation: verduurzamen(d)


14:53 Dec 3, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: sustaining
Iemand die het verschil weet tussen 'sustaining' en 'sustainable' (duurzaam)?
In deze zin:
Cradle to Cradle® is a positive vision for a future that is beyond sustainable, it is sustaining and restorative – materials are not hazards to be used and disposed of, but assets that are safe for human and environmental health.

Later in de tekst ook nog:
Infrastructure is an excellent venue for adopting sustaining objectives

Bvd!
Alex
Alex Temmingh
Dutch translation:verduurzamen(d)
Explanation:
ik interpreteer de zin als volgt

Cradle to cradle is een positieve visie voor een toekomst die duurzaam voorbij is - zij is verduurzamend en herstellend, materialen zijn .....

of: zij verduurzaamt en herstelt, materialen zijn ...
of: zij is zelf duurzaamheid en herstel, materialen zijn ..
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Deze paste het best in mijn tekst, maar ook alle anderen bedankt voor het meedenken!
Alex
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3verduurzamen(d)Barend van Zadelhoff
4duurzaam, duurzaamheid, milieuJack den Haan
3bestendigend
Ron Willems
3(onder)steunend
Linda Karssies
2bevordert duurzaamheid
Henk Peelen


Discussion entries: 1





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(onder)steunend


Explanation:
(onder)steunen is een van de betekenissen van to sustain, die mij in dit geval juist lijkt.

Example sentence(s):
  • The Challenge of Sustaining Innovation in the Public Sector
  • Creating and Sustaining a Positive Family Environment Living in a Tent City

    Reference: http://www.aciic.org.au/index.pl?page=162
    Reference: http://www.bukisa.com/articles/45916_creating-and-sustaining...
Linda Karssies
Native speaker of: Native in DutchDutch

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
duurzaam, duurzaamheid, milieu


Explanation:
Naar mijn mening zou je het kunnen oplossen zoals hieronder. Ik denk dat je je niet al te druk zou moeten over het verschil tussen milieu en duurzaamheid. Het komt hier waarschijnlijk op hetzelfde neer. 'Sustaining' op zich betekent natuurlijk zoiets als 'duurzaamheidsbevorderend', maar dat is natuurlijk een wat "lompe" term ;-)

a positive vision for a future that is beyond sustainable, it is sustaining and restorative = een positieve toekomstvisie die verder gaat dan duurzaamheid, het is duurzaam en restaurerend [of: herstellend] [i.p.v. die komma evt. een gedachtestreepje]

Infrastructure is an excellent venue for adopting sustaining objectives = Infrastructuur is een uitstekende terrein voor het invoeren van doelstellingen op het gebied van duurzaamheid [of korter: milieudoelstellingen][ i.p.v doelstellingen op het gebied van duurzaamheid]

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2010-12-03 15:44:47 GMT)
--------------------------------------------------

Erratum: een *uitstekend* terrein

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11

56 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bestendigend


Explanation:
sustaining and restorative:
bestendigend en herstellend

zie trouwens ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Cradle_to_Cradle

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
verduurzamen(d)


Explanation:
ik interpreteer de zin als volgt

Cradle to cradle is een positieve visie voor een toekomst die duurzaam voorbij is - zij is verduurzamend en herstellend, materialen zijn .....

of: zij verduurzaamt en herstelt, materialen zijn ...
of: zij is zelf duurzaamheid en herstel, materialen zijn ..


Barend van Zadelhoff
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Deze paste het best in mijn tekst, maar ook alle anderen bedankt voor het meedenken!
Alex

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard
8 hrs
  -> Dank je wel, Kitty.

agree  Josephine Isaacs
14 hrs
  -> Dank je wel, Josephine.

agree  Michiel Leeuwenburgh: Precies! Goed gevonden.
16 hrs
  -> Dank je wel, Michiel.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
bevordert duurzaamheid


Explanation:
men bedoelt dat er over het geheel zodanig is nagedacht dat een bepaald product uitnodigt tot aanpassing van gerelateerde producten of systemen, hetzijn contemporaire, hetzij toekomstige, zodat duurzaamheid wordt bevorderd. Bedrijven die dergelijke producten aanbieden, suggereren soms haast of het producten met zelfdenkende, bovennatuurlijke eigenschappen zjin, maar volgens mij betreft het gewoon olievlekwerking: een goed initiatief biedt altijd aanknoipingspunten en plant zich daarmee automatisch voort, horizonverschuiving (en ja hoor, slechte ook, deep horizon).

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7