KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

gas side pressure drop

Dutch translation: drukval aan de gaszijde


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gas side drop pressure
Dutch translation:drukval aan de gaszijde
Entered by: Sandra van Bijsterveld

00:40 Nov 22, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: gas side pressure drop
Loud rattling could be heard and hot spots started to appear on the outside of the inlet duct bottom, indicating that the liner panels and the insulation had blown away and were continuing to blow away. Eventually, the owner was forced to shut down the plant due to increasing gas side pressure drop.

Het gaat hier om een energiecentrale. Bij voorbaat vriendelijk dank!
Sandra van Bijsterveld
Netherlands
drukval aan de gaszijde
Explanation:
vb.

"Regeneratie geschiedt door drukverlaging, steeds gecombineerd met temperatuurverhoging: zowel fysische als de (meestal exotherme) chemische evenwichten verschuiven immers naar de gaszijde. De regeneratie kost veelal méér warmte bij chemische absorptie, omdat men dan ook nog de bij de bij de absorptie vrijgekomen reactiewarmte moet toevoeren. Bij gebruik van fysische absorptie kan men in vele gevallen volstaan met drukverlaging. Toch betekent dit niet, dat fysische processen altijd minder energie vergen: het komt voor, dat de geringere desorptie-energie gekompen-seerd wordt door hoger enegieverbruik voor rondpompen van absorptievloeistof, drukval over de absorptiekolom e.d."

Succes,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
Dank je!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4drukval aan de gaszijdeSerge L
4drukverlies aan de gaszijdexxxXX789


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drukverlies aan de gaszijde


Explanation:
Drukverlies: Kluwers Polytechnisch woordenboek
Gaszijde: diverse hits op Google

xxxXX789
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 276

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drukval aan de gaszijde


Explanation:
vb.

"Regeneratie geschiedt door drukverlaging, steeds gecombineerd met temperatuurverhoging: zowel fysische als de (meestal exotherme) chemische evenwichten verschuiven immers naar de gaszijde. De regeneratie kost veelal méér warmte bij chemische absorptie, omdat men dan ook nog de bij de bij de absorptie vrijgekomen reactiewarmte moet toevoeren. Bij gebruik van fysische absorptie kan men in vele gevallen volstaan met drukverlaging. Toch betekent dit niet, dat fysische processen altijd minder energie vergen: het komt voor, dat de geringere desorptie-energie gekompen-seerd wordt door hoger enegieverbruik voor rondpompen van absorptievloeistof, drukval over de absorptiekolom e.d."

Succes,

Serge L.


    Reference: http://fih.hsl.nl/ct1/algemene%20aspecten.html
Serge L
PRO pts in pair: 392
Grading comment
Dank je!