KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

trigger setting

Dutch translation: drempelwaarde


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:trigger setting
Dutch translation:drempelwaarde

04:17 Jan 9, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / marine instruments
English term or phrase: trigger setting
Alarms automatically re-enable when the value moves outside the alarm trigger setting.

Het gaat om een alarm van een fishfinder. Er zijn alarms voor ondiep water, lege accu, enz. De trigger setting voor ondiep water is bijvoorbeeld 5 meter. Bij 4,99 meter gaat het alarm af. Weet iemand een meer 'officiele' term dan reactiewaarde/-instelling?

Bij voorbaat dank,

J.
xxxtasman
drempelwaarde
Explanation:
In teksten over klimaatregeling voor de tuinbouw kom ik in dit verband regelmatig de term drempelwaarde tegen, soms ook wel alarmdrempel.

Hier een voorbeeld over radardetectie:
http://www.peterspages.net/?radarframe
Hoe radardetectie werkt
Een radardetector is eigenlijk een radio-ontvanger maar dan voor ultrahoge frequenties. Zodra er een signaal boven een bepaalde drempelwaarde wordt ontvangen slaat de detector alarm.

Groeten,
Carla
Selected response from:

Carla Zwanenberg
Netherlands
Grading comment
Ik denk dat drempelwaarde een mooie term is voor trigger setting. Hartelijk dank,

Jurrian
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2drempelwaarde
Carla Zwanenberg
4aanspreekwaarde of omslagpunt
Leo te Braake | dutCHem
3 -1triggerniveau
Sven Petersson


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
triggerniveau


Explanation:
32 Google hits on Dutch language pages.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 165

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Joeri Van Liefferinge: That is not a Dutch word. (And sorry Sven, but Google is not a good reference, I'm afraid.)
3 hrs
  -> There may indeed be a better word, but it is not "drempel". "drempel" is "threshold", which is not synonymous with "trigger".

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
drempelwaarde


Explanation:
In teksten over klimaatregeling voor de tuinbouw kom ik in dit verband regelmatig de term drempelwaarde tegen, soms ook wel alarmdrempel.

Hier een voorbeeld over radardetectie:
http://www.peterspages.net/?radarframe
Hoe radardetectie werkt
Een radardetector is eigenlijk een radio-ontvanger maar dan voor ultrahoge frequenties. Zodra er een signaal boven een bepaalde drempelwaarde wordt ontvangen slaat de detector alarm.

Groeten,
Carla


    Reference: http://www.peterspages.net/?radarframe
Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 317
Grading comment
Ik denk dat drempelwaarde een mooie term is voor trigger setting. Hartelijk dank,

Jurrian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joeri Van Liefferinge: I'd go for 'alarmdrempel'
16 mins

agree  Marijke Mayer: Volgens mij is dit waar wij allemaal naar zochten!
18 mins

neutral  Sven Petersson: See above!
2 hrs

236 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aanspreekwaarde of omslagpunt


Explanation:
Ik vind drempelwaarde meer een term te gebruiken bij een analoog signaal. Een alarm is echter per defdinitie een signaal met slechts twee waarden: aan of uit. de wisseling van toestand gebeurt bij de aanspreekwaarde of op het omslagpunt. Omslagpunt is bv ook gangbaar voor de pH-waarde waarbij een indicator van kleur omslaat.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316